Dirk Iede Terpstra: ‘Infratecture staat voor mij voor integraal ontwerpen.’
“Infratecture staat voor mij voor ‘integraal ontwerpen’. Dus niet vanuit één belang een ontwerp maken, maar breed kijken naar een goede inrichting van de openbare ruimte. Het gaat dan om het samenspel tussen de verkeerskundige en de openbare ruimte/stedenbouwkundig ontwerper. En wat mij betreft vooral ook om een integrale belangenafweging.”
Infratecture is voor Amsterdam een belangrijk onderwerp
“Infratecture is voor Amsterdam een belangrijk onderwerp, omdat een economisch sterke en duurzame stad vraagt om een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte. Straten worden steeds drukker en intensiever gebruikt en daarbij zijn er steeds meer claims op de openbare ruimte, denk aan fietsparkeren of terrassen.
Met name in drukke stadsstraten, met zowel een verblijfsfunctie als een verkeersfunctie, komen we door de beperkte ruimte niet meer weg met het stapelen van de (minimale) normen voor inrichting en bereikbaarheid. Het integraal afwegen van belangen is dus noodzakelijk, waarbij duidelijke keuzes gemaakt moeten worden; bijvoorbeeld om een bepaalde functie niet langer ruimte te geven en zo ruimte te creëren voor andere functies. Dit zorgt voor een betere, mooiere en een duurzamere openbare ruimte.”
Al jaren zitten verkeerskundigen en openbare-ruimteontwerpers al bij elkaar in een team
“Binnen de afdeling Ruimte & Duurzaamheid (voorheen de dienst Ruimtelijke Ordening), waar ik werk, wordt de term Infratecture eigenlijk niet gebruikt. Toch is de samenwerking tussen verkeerskundigen en openbare-ruimteontwerpers/ stedenbouwkundigen hier redelijk standaard. Niet alleen zitten verkeerskundigen en openbare-ruimteontwerpers al jaren bij elkaar in een team, ook maken we binnen de gemeente vaak een ‘Nota van Uitgangspunten’ (NvU), voorafgaand aan het ontwerp.
In zo’n NvU worden de wensen, eisen, afwegingen en (de gevolgen van) keuzes inzichtelijk gemaakt. Naast het verkeerskundig profiel, wordt hierbij ook nadrukkelijk gekeken naar het gewenste ruimtelijk beeld en de gewenste activiteiten en functies. Op basis van de NvU kan het bestuur een weloverwogen besluit nemen over een (her)inrichting.”
Alert blijven
“Desondanks is het van belang er steeds alert op te blijven dat alle belangen binnen projecten goed worden meegenomen. Integraal werken is (nog) niet voor iedereen vanzelfsprekend. En sommigen vinden het ook veel gemakkelijker om vanuit één belang of vakgebied te werken, zeker als dat ene belang ook het geld voor de herinrichting meeneemt.”
Een goed voorbeeld van Amsterdamse Infratecture
“Een goed voorbeeld van Amsterdamse Infratecture vind ik de herinrichting van het Hugo de Grootplein. Een redelijk verkeerskundige standaard-rotonde (weliswaar met een tram er dwars doorheen) past hier heel goed in de stedenbouwkundige opzet van een stadspleintje dat is gevormd doordat de bouwblokken afgeschuinde hoeken hebben. De verschillende belangen van verblijven (winkels, terrassen), fiets, auto en het openbaar vervoer (de tram) zijn in dit ontwerp goed verenigd. Het ontwerp toont aan dat functionaliteit en esthetiek goed samen kunnen gaan.”
![Dirk Iede Terpstra: ‘Infratecture staat voor mij voor integraal ontwerpen.’](/sites/default/files/styles/max_350/public/oldarticleimages/header_1024.jpg?itok=Zceb7l_g)
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groen-blauwe structuren in de Omgevingswet
25 jun om 08:00 uurVoor het realiseren van groen-blauwe structuren in de fysieke leefomgeving biedt de dit jaar ingevoerde…
Niet meer bouwen in de polder?
24 jun om 14:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten waaruit blijkt waar in de…
Gebiedsontwikkeling: ‘Gebouwen komen en gaan’
21 jun om 09:31 uurGebiedsontwikkeling in alle soorten en maten; dat is het centrale thema van de nieuwe Stedebouw &…
Drie thema’s en vijf acties bij Ruimte voor Werk in Leiden
21 jun om 09:30 uurIn ons nieuwe themanummer Gebiedsontwikkeling gaan Vince de Jong (Kickstad) en Arnoud Nierop (Leiden) in op de…
Impasse in gebiedsontwikkeling
12 jun om 07:30 uurNederland heeft de intentie om een derde van de woningen op zeventien grootschalige woninglocaties te…
Polderlab Delft koppelt theorie aan praktijk
11 jun om 07:30 uurHoe ziet de polder van de toekomst eruit? Dat wil ZUS gaan onderzoeken door theorie en praktijk te koppelen in…
Puzzelen met groen in en om de stad
10 jun om 07:30 uurHet belang van voldoende ruimte voor groen in en om de stad wordt steeds groter. Voor gemeenten is dit een…
Vlissingen richt straat in als rivier
3 jun om 07:30 uurIn Vlissingen is een straat tussen boulevard en binnenstad - de Coosje Buskenstraat - heringericht, zodat deze…
Reactie toevoegen