Buckingham Project – gerenoveerde school tegen obesitas
Naast bureaus om staand te werken en het weren van junkfood wordt nu architectuur ingezet om schoolkinderen te helpen een gezond gewicht te bereiken en/of te behouden. In samenwerking met onderzoekers aan de Universiteit van Virginia hebben architecten van VMDO een basisschool uit de jaren ’50 van vorige eeuw gerenoveerd.
Enkele onderdelen van het ontwerp: een opslagruimte voor vers seizoensgebonden fruit; een keuken met transparante wand zodat kinderen hun lunch bereid zien worden; een leskeuken waar kinderen hun eigen gezonde maaltijd maken; een schooltuin om voedsel in te verbouwen, en; flexibele meubels zodat kinderen meer gaan bewegen.
Belang van schoolomgevingen
Het idee achter het ontwerp is dat de school als een soort gymzaal fungeert. “De omgevingen waarin we leven hebben niet alleen invloed op ons gedrag, maar ook op onze houding ten opzichte van gezond eten en een actieve levensstijl,” aldus Matt Trowbdridge, professor aan de Universiteit van Virginia. “Het is dan ook duidelijk dat het helpen voorkomen van obesitas bij kinderen beter werkt dan volwassenen gewicht te laten verliezen. Schoolomgevingen zijn dus ontzettend belangrijk.”
De keuzes in het ontwerp zijn veelal subtiel, zoals extra ruimte in de keuken voor vers eten of een uitnodigende vormgeving voor traplopen of wandelen. De schooltuinen zijn bovendien een middel om de school onderdeel te maken van een gemeenschap en centraal te stellen als leeromgeving; in de tuin kunnen namelijk ook families hun groenten en fruit verbouwen.
Nieuwe architectuur
Architectenbureau VMDO benadrukt het belang van samenwerking om gezondheidsproblemen aan te pakken. “We kunnen niet gewoon het menu aanpassen en verwachten een verandering in eetpatroon te zien,” aldus Dina Sorensen, projectontwerper bij VMDO. De sleutel is dan ook om samen te werken met verschillende disciplines, omdat de impact van één oplossing nooit groot genoeg gaan zijn om verandering teweeg te brengen.
“Architecten zijn experts in het ontwerpen van gebouwen, niet in het onderzoeken van mensen en gedrag, of van de impact die architectuur heeft op ecologische systemen. Maar we kunnen wel samenwerken met degenen die daar wel kennis van hebben, zodat we gezamenlijk de resultaten van een nieuwe architectuur voor een duurzame toekomst kunnen aanschouwen.”
Bekijk ook onderstaande video voor een kijkje in het ontwerpproces van het Buckingham Project.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
Innovatiecatalogus: nieuwe kansen voor energie uit gevel
2 jan om 10:10 uurHet zesde jaarlijkse nummer van Stedebouw & Architectuur is verschenen: de nieuwe Innovatiecatalogus 2025!…
‘In het onderwijs is innovatief vastgoed- management nodig’
2 jan om 07:30 uurMet veel ervaring in het vastgoedmanagement - zoals portefeuilles van 65 schoolgebouwen - draagt Chantal…
10 innovaties die het gaan maken in 2025
31 dec 2024De afgelopen jaren voorspelde Niels Rood voor onze Innovatiecatalogus welke tien innovaties het jaar erop…
9 actuele kansen voor architecten in 2025
27 dec 2024Eindelijk is de kerstvakantie aangebroken en kun je even achteroverleunen en terugkijken op 2024. Of beter:…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec 2024Met de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Reactie toevoegen