Buckingham Project – gerenoveerde school tegen obesitas
Naast bureaus om staand te werken en het weren van junkfood wordt nu architectuur ingezet om schoolkinderen te helpen een gezond gewicht te bereiken en/of te behouden. In samenwerking met onderzoekers aan de Universiteit van Virginia hebben architecten van VMDO een basisschool uit de jaren ’50 van vorige eeuw gerenoveerd.
Enkele onderdelen van het ontwerp: een opslagruimte voor vers seizoensgebonden fruit; een keuken met transparante wand zodat kinderen hun lunch bereid zien worden; een leskeuken waar kinderen hun eigen gezonde maaltijd maken; een schooltuin om voedsel in te verbouwen, en; flexibele meubels zodat kinderen meer gaan bewegen.
Belang van schoolomgevingen
Het idee achter het ontwerp is dat de school als een soort gymzaal fungeert. “De omgevingen waarin we leven hebben niet alleen invloed op ons gedrag, maar ook op onze houding ten opzichte van gezond eten en een actieve levensstijl,” aldus Matt Trowbdridge, professor aan de Universiteit van Virginia. “Het is dan ook duidelijk dat het helpen voorkomen van obesitas bij kinderen beter werkt dan volwassenen gewicht te laten verliezen. Schoolomgevingen zijn dus ontzettend belangrijk.”
De keuzes in het ontwerp zijn veelal subtiel, zoals extra ruimte in de keuken voor vers eten of een uitnodigende vormgeving voor traplopen of wandelen. De schooltuinen zijn bovendien een middel om de school onderdeel te maken van een gemeenschap en centraal te stellen als leeromgeving; in de tuin kunnen namelijk ook families hun groenten en fruit verbouwen.
Nieuwe architectuur
Architectenbureau VMDO benadrukt het belang van samenwerking om gezondheidsproblemen aan te pakken. “We kunnen niet gewoon het menu aanpassen en verwachten een verandering in eetpatroon te zien,” aldus Dina Sorensen, projectontwerper bij VMDO. De sleutel is dan ook om samen te werken met verschillende disciplines, omdat de impact van één oplossing nooit groot genoeg gaan zijn om verandering teweeg te brengen.
“Architecten zijn experts in het ontwerpen van gebouwen, niet in het onderzoeken van mensen en gedrag, of van de impact die architectuur heeft op ecologische systemen. Maar we kunnen wel samenwerken met degenen die daar wel kennis van hebben, zodat we gezamenlijk de resultaten van een nieuwe architectuur voor een duurzame toekomst kunnen aanschouwen.”
Bekijk ook onderstaande video voor een kijkje in het ontwerpproces van het Buckingham Project.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Congres Scholenbouw: ‘Iedereen kan impact maken’
6 nov om 07:30 uurNog een week en het grote Duurzame & Gezonde Scholen Congres begint in Omnisport Apeldoorn. Met een…
Verduurzamen monumentale schoolgebouwen vergt lange adem, maar het kan wel
28 okt om 07:30 uurSchoolbesturen willen hun vastgoed graag verduurzamen. Maar hoe doe je dat als vastgoedprofessional bij een…
Hoe creëren we gezond onderwijsvastgoed op zieke planeet?
22 okt om 11:00 uurBij scholen-dienstverlener Anculus, hoofdsponsor van het Duurzame & Gezonde Scholen Congres, is de…
3 eeuwen samen in 1 gerenoveerd, monumentaal schoolgebouw
16 okt om 07:30 uurBij Brique Architecten worden vaak en graag maatschappelijke opgaven uitgediept en uitgewerkt. Daaronder…
Emaus College biedt rust, vertrouwdheid en uitdaging
11 okt om 07:30 uurIn Ermelo is dit jaar de nieuwbouw opgeleverd van het Emaus College voor voortgezet speciaal onderwijs. De…
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
De finesses van een inclusief en groen schoolplein
4 okt om 07:30 uurSchoolpleinen en speeltuinen worden steeds groener en avontuurlijker. Wat betekent dat voor kinderen met een (…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Reactie toevoegen