Blok opent nieuwe tijdelijke brug naar het Marineterrein in Amsterdam
In december 2013 tekenden het Rijk en de gemeente Amsterdam een bestuursovereenkomst voor de herontwikkeling van het Marineterrein. In die overeenkomst is ook afgesproken een tijdelijke brug te bouwen om zo het Marineterrein beter te ontsluiten. Dit historische gebied in het centrum van Amsterdam is sinds 1655 gesloten geweest voor het publiek, omdat het in gebruik was van de Marine. Vanaf 2013 transformeert het terrein stap voor stap in een openbaar gebied. De brug zorgt voor een snelle verbinding tussen de stationsbuurt en Kattenburg en biedt tevens doorgang voor schepen.
Gerealiseerd binnen het tijdbestek van een jaar
Het budget voor de tijdelijke brug bedroeg 1M euro en het ontwerp, de vergunning en de bouw moesten worden gerealiseerd binnen het tijdbestek van een jaar. In verband met het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie was het belangrijk dat de brug op tijd klaar zou zijn voor de ingebruikname van de prominente vergaderlocatie van de EU op het Marineterrein.
Design, Build & Maintenance
Architect Jeroen van Mechelen en Arup adviseerden de gemeente Amsterdam en Arup maakte een schetsontwerp van een tijdelijke brug die binnen budget en tijdslimiet gerealiseerd kon worden. De gemeente besloot vervolgens om de brug door middel van een Design, Build & Maintenance voor aannemers aan te besteden, zonder voorgeschreven ontwerp met een minimum aan eisen en een maximumbudget. De specificaties waren gericht op een minimale tijd voor het openen en sluiten van de brug en een onderhoudsperiode gedurende vijf jaar.
Arup leverde het aanbiedingsontwerp en het definitief ontwerp
Aannemer Van Hattum & Blankevoort won de aanbesteding. Arup leverde in samenwerking met Jeroen van Mechelen het aanbiedingsontwerp en het definitief ontwerp voor de beweegbare brug, die de komende jaren over de Dijksgracht ligt. Omdat het Marineterrein in ontwikkeling is, wordt er nog gekeken naar de beste locatie voor een permanente fiets- en voetgangersbrug.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kan bouwwereld leren van tropisch regenwoud?
7 jan om 07:30 uurDe Wageningse wetenschapper Joris Voeten vertelde onlangs in een plenaire lezing tijdens het KAN Congres wat we…
Innovatiecatalogus: nieuwe kansen voor energie uit gevel
2 jan om 10:10 uurHet zesde jaarlijkse nummer van Stedebouw & Architectuur is verschenen: de nieuwe Innovatiecatalogus 2025!…
10 innovaties die het gaan maken in 2025
31 dec 2024De afgelopen jaren voorspelde Niels Rood voor onze Innovatiecatalogus welke tien innovaties het jaar erop…
9 actuele kansen voor architecten in 2025
27 dec 2024Eindelijk is de kerstvakantie aangebroken en kun je even achteroverleunen en terugkijken op 2024. Of beter:…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt 2024Welke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt 2024Tijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Reactie toevoegen