Atelier PRO voegt in Eindhoven oude en nieuwe school samen
De voormalige Tweede Technische School is vanaf de Eindhovense Ring goed te zien. Aan weerszijden van het karakteristieke 4-laags gebouw steken nu twee nieuwe gebouwdelen uit.
Stedenbouwkundige inpassing
Het nieuwe gebouw heeft zijn footprint gevoegd naar de stedenbouwkundige opzet en richting en verdraaiingen van bestaande straten. De gevels volgen niet de rooilijnen maar liggen juist terug waardoor nieuwe ruimtes voor pleinen zijn ontstaan.
Eigen identiteit
Aloysius De Roosten en Vakcollege Eindhoven zijn nadrukkelijk twee scholen met eigen onderwijsvisies en eigen leerlingenpopulaties van elk ca 400 leerlingen. De identiteit van beide scholen is gerespecteerd door de aanleg van een eigen gebouw, eigen pleinen entreegebied. Het onderwijs van Aloysius De Roosten speelt zich af in vier inspiratielabs met daaromheen vier klaslokalen. Vakcollege Eindhoven is een school waar vakmanschap hoog in het vaandel staat en daar zijn de bestaande praktijkhallen bij uitstek geschikt voor.
Synergie
In de nieuwbouw is een centrale kern waarin beide scholen functies delen zoals een centrale administratie, gemeenschappelijke keuken, gemeenschappelijke teamruimte en twee aula´s die in elkaar overlopen. Ook sommige onderwijsruimtes worden door beide scholen gebruikt zoals de kunst- en cultuurruimtes en technieklokalen. Bij mogelijke wijzigingen in onderwijsvisie in de toekomst is het complex ook als één gebouw te gebruiken
Fris en hedendaags met behoud van oorspronkelijk karakter
Uit herwaardering van dit type gebouwen uit de wederopbouwperiode heeft atelier PRO bij de renovatie van de bestaande delen doorgaans zorgvuldig overwogen het oorspronkelijke te behouden. Dit zonder in te boeten aan de functionele kwaliteit van hedendaags onderwijs. Sierbetonnen borstweringelementen, prachtige Solnhofer vloertegels, stalentrappen in de praktijkhallen en uiteraard het beeldhouwwerk ‘Smid met leerling’ van Willy Mignot uit 1959 zijn sprekende voorbeelden van stijlkenmerken die behouden zijn. Bestaande stalen kozijnen daarentegen zijn vanuit thermisch oogpunt wel vervangen maar met behoud van bestaand lijnenspel. De bestaande praktijkhallen zijn voorzien van nieuwe dakkappen. Het gesloten metselwerk van het 4-laagse gebouw is op maaiveld voorzien van glazen puien ter vervanging van gesloten metselwerk. Hierdoor is de prachtige betonnen tafelconstructie nu beter zichtbaar.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
‘In het onderwijs is innovatief vastgoed- management nodig’
2 jan om 07:30 uurMet veel ervaring in het vastgoedmanagement - zoals portefeuilles van 65 schoolgebouwen - draagt Chantal…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec 2024Met de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov 2024Het is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov 2024Na het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Kampioenen kleuren Duurzame & Gezonde Scholen Congres
19 nov 2024Met een sprintende Olympisch kampioen in zijn regenboogtrui op de achtergrond kwamen vorige week de kansen voor…
Reactie toevoegen