6 beelden van een futuristische frisdrankfabriek
Het natuurlijke mineraalwater wordt er al gebotteld sinds 1899. Het voorstel omvat en verbetert de architectuur van de bestaande fabriek en vormt tegelijkertijd een elegante plek waar bezoekers de kracht en de zuiverheid van de omliggende Alpen-natuur kunnen ervaren. Volgens de frisdrankproducent zorgt het 90 miljoen euro kostende project economische, toeristische en sociale voordelen met zich voor de hele regio Lombardije.
Klassieke architectuur
BIG’s ontwerp is een authentieke uitbreiding van de bestaande fabriek uit 1899, als een hommage aan de klassieke elementen van de Italiaanse architectuur en stedenbouw. Het gehele gebouw creëert volgens BIG een omgeving waar productie en consumptie samenkomen, evenals natuur en architectuur en buiten en binnen.
Het voorstel kenmerkt zich door een reeks uitbreidende en samentrekkende zuilengalerijen, die ruimtes creëren zoals majestueuze gewelven, bedekte tunnels, bogen en pergola’s die een prachtig uitzicht bieden over de berghellingen van de Alpen. In het midden van de campus komt een gigantische geologische reproductie van de natuurlijke, 30 jaar durende reis die het water van S.Pellegrino maakt om alle benodigde mineralen in zich op te nemen.
Reis van mineraalwater
Het gebouw is ontworpen om de architectuur van de huidige fabriek te benadrukken en te verbeteren en tegelijkertijd een elegante omlijsting te vormen die de bezoekers de kans biedt om zich in te leven in de kracht en de reinheid van het omliggende berglandschap. In het midden van de campus zal een gigantische geologische reproductie van de natuurlijke, 30 jaar durende reis van het watervertonen, waarin het mineralen opneemt en de pure smaak verkrijgt die uniek is aan S.Pellegrino.
Groei
“In plaats van een nieuwe identiteit, stellen wij voor om het complex te laten groeien. Net als mineraalwater ontspruit de nieuwe Pellegrino fabriek uit zijn natuurlijke bron. We hebben de traditionele scheiding tussen de voor- en achterkant van het gebouw uitgewist, zodat er een naadloze continuïteit ontstaat tussen productie en consumptie, tussen voorbereiding en plezier maken”, legt Bjarke Ingels, medeoprichter van BIG uit.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Woningmarkttrends 2025
9 jan om 07:30 uurHoe gaan we in het nieuwe jaar de woningnood tackelen? Zijn de ideeën van minister Mona Keijzer daadwerkelijk…
Wat kan bouwwereld leren van tropisch regenwoud?
7 jan om 07:30 uurDe Wageningse wetenschapper Joris Voeten vertelde onlangs in een plenaire lezing tijdens het KAN Congres wat we…
Innovatiecatalogus: nieuwe kansen voor energie uit gevel
2 jan om 10:10 uurHet zesde jaarlijkse nummer van Stedebouw & Architectuur is verschenen: de nieuwe Innovatiecatalogus 2025!…
10 innovaties die het gaan maken in 2025
31 dec 2024De afgelopen jaren voorspelde Niels Rood voor onze Innovatiecatalogus welke tien innovaties het jaar erop…
Hoe winnen architecten in 2025 aanbestedingen?
30 dec 2024Het einde van een uitdagend jaar nadert, tijd om vooruit te blikken. Op bijvoorbeeld misschien wel de…
9 actuele kansen voor architecten in 2025
27 dec 2024Eindelijk is de kerstvakantie aangebroken en kun je even achteroverleunen en terugkijken op 2024. Of beter:…
Nieuwstad in Zwolle: groen, duurzaam en speels
6 dec 2024In de Zwolse wijk Diezerpoort is de verkoop gestart van twee appartementengebouwen die worden gebouwd op de…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Reactie toevoegen