In een interactief rondetafelgesprek tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres (11 oktober, Utrecht) gaat dagvoorzitter Rob van der Westen met alle aanwezigen in op het binnenmilieu in een school en de business case voor rendabele en onrendabele investeringen in duurzaamheid. Wat zijn de effecten van het verbeteren van het binnenmilieu in de school en welke positieve uitwerking hebben investeringen op leerlingen, leraren en hun prestaties?
Panelgesprek scholen: omgaan met ventilatie, hitte & koeling

Het is bekend dat te veel CO2 in de klas zorgt voor mindere prestaties, terwijl een prettige werkomgeving ook essentieel is om personeel te behouden of aan te trekken. Ook dát is duurzaam investeren. In een panelgesprek tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres laten de volgende experts daarover hun licht schijnen: Bart Advokaat (Merosch), Daniel Biesheuvel (EVA architecten), Jos Boon (SPO Utrecht), Simon Klijnstra (Daikin) en dagvoorzitter Rob van der Westen (SPO Utrecht).
De centrale vraag is natuurlijk hoe we in schoolgebouwen omgaan met ventilatie, maar ook met hitte, en koeling. Los je dat helemaal op met een keur aan installaties, die misschien later niet meer flexibel genoeg zijn om de school op een andere manier te gebruiken? Wat zijn dan de creatieve oplossingen? En hoe betaalbaar zijn de oplossingen, als je ook nog kiest voor een gebouw dat Paris Proof wil zijn?
Kun je bovendien een gebouw zelf de hitte laten beteugelen, is de opdracht die veel architecten meekrijgen. Hoe doen ze dat dan? Is een hoge maatvoering van de klassen in het aloude schoolgebouw zo slecht nog niet? En wat is de relatie tussen extreme hitte en de materiaalkeuze (hout, beton)?
Financiering
Ook zal in het panel worden ingegaan op mogelijkheden om de financiering adequaat te regelen. Met extra aandacht voor het leven van een schoolgebouw ná veertig jaar. Waarbij ook wordt gekeken naar de norm voor groen rondom een schoolgebouw. Want dat helpt enorm om de hitte buiten de muren te houden.
Met de vijf experts aan tafel komen ten slotte diverse technische oplossingen over de bühne. Aan hen óók de taak om juist dan stil te staan bij wat een docent op de werkvloer wil: simpelweg, zonder te veel poespas, het binnenmilieu verbeteren en daarmee ook de prestaties van leerlingen en docenten.
Bezoek ook het Duurzame & Gezonde Scholen Congres op woensdag 11 oktober in Utrecht. Bekijk hier het uitgebreide programma of meld je meteen aan.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Seminar gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen
11 mrt om 07:30 uurKom jij op 31 maart ook naar het seminar over gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen in Rotterdam? Het…
Behoud van erfgoed en het bijbehorende ambacht
27 feb om 11:00 uurIn Twente is met vereende krachten een gebouw gerenoveerd met behulp van oude bouwtechnieken en materialen.…
Meisjes worden actiever op groene schoolpleinen
26 feb om 07:30 uurZe zijn steeds meer in trek: groene schoolpleinen. Uit onderzoek blijkt echter dat meisjes er in de pauze…
Excursie naar school waar duurzaam onderwijs centraal staat
7 feb om 07:30 uurBasisschool De Verwondering in Almere is een biofilische school die baanbrekend is in zowel ontwerp als…
Podcast S&A Luisterlandschap: vol energie in scholenbouw
5 feb om 07:30 uurIn de nieuwe podcast S&A Luisterlandschap duiken we diep in het realiseren van maatschappelijk vastgoed en…
Betere leerprestaties in toekomstbestendige schoolgebouwen
30 jan om 07:30 uurHoe zetten we onze (financiële) middelen effectiever in voor gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen? Die…
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
Reactie toevoegen