De trap in een schoolgebouw is onmiskenbaar een machtig uitroepteken van de architect geworden. De variaties zijn inmiddels oneindig en opmerkelijk is dat er vaak een alternatieve ‘route’ aan wordt toegevoegd: de glijbaan.
Machtig uitroepteken van architect: de schooltrap
“Trappen in scholen zijn een multifunctioneel onderdeel van het gebouw geworden", stelt Thera Verdam (SKOSS-KPOA), gasthoofdredacteur van ons themanummer Scholenbouw. “Van het verbinden van verdiepingen tot een plek waar je ook kunt zitten voor een voorstelling of de opening van de Kinderboekenweek. Maar de trap wordt ook breder gebruikt, met plateaus waar de bibliotheek staat en kinderen op zitzakken zitten te lezen. De trap is vaak het centrale hart van het gebouw en soms echt een fijne ontmoetingsplek.”
“De trap als tribune is er nu misschien een jaar of 25”, vermoedt architect Sara van Popta (19 het atelier). “Zo hoeven kinderen bij bijeenkomsten ook geen stoeltjes meer mee te nemen naar de grote zaal. Je kunt eronder ook mooi een nisje kwijt, waarin ze kunnen wegkruipen. Verder hebben wij er weleens een keer een bibliotheek van gemaakt, die doorloopt in een leerplein. Een trap met een glijbaan is vaak de droom van de kinderen. Wij hebben dat al een aantal keren toegepast in scholen van ons.”
“Wij zijn er ook achter gekomen dat je met een glijbaan aan ontzettend veel regelgeving moet voldoen. Dat is een enorme puzzel, want je maakt eigenlijk een speelelement binnen en dat moet gecertificeerd worden. Dat is wel altijd de zoektocht. Ik denk dat de keuze voor een trap ook aan het veranderen is. Je ziet een soort kentering. Sommige scholen hoeven die tribunetrap niet meer en hij kost ook best veel ruimte”, besluit Van Popta.
Dit artikel verscheen onlangs in ons themanummer Scholenbouw. Abonnees vinden het hele magazine (digitaal) in onze bibliotheek.
Nog geen abonnee? Check dan hier onze aanbieding.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Betere leerprestaties in toekomstbestendige schoolgebouwen
30 jan om 07:30 uurHoe zetten we onze (financiële) middelen effectiever in voor gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen? Die…
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
‘In het onderwijs is innovatief vastgoed- management nodig’
2 jan om 07:30 uurMet veel ervaring in het vastgoedmanagement - zoals portefeuilles van 65 schoolgebouwen - draagt Chantal…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec 2024Met de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov 2024Het is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov 2024Na het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Reactie toevoegen