Op 11 mei 2023 zijn de bouwconcepten van drie consortia gelanceerd als onderdeel van het Innovatiepartnerschap Schoolgebouwen (IPS). De bouwconcepten lichtten een tipje van de sluier over wat deze nieuwe werkwijze te bieden heeft: hoogwaardige, flexibele en duurzame schoolgebouwen die in onderlinge concurrentie te verbeteren zijn.
Innovatiepartnerschap Schoolgebouwen brengt markt in beweging
In 2018 mislukte de aanbesteding van de nieuwbouw voor het Cartesius Lyceum. Dat was een grote teleurstelling voor de school, de leerlingen en de ouders. De Gemeente Amsterdam kreeg intussen steeds vaker te maken met moeizame aanbestedingen van onderwijsgebouwen. Met alle gemeentelijke ambities op dit vlak bleek de spanning op de bouwmarkt zowel een planmatig als financieel risico. De mislukte aanbesteding van het Cartesius Lyceum was voor wethouder Moorman de aanleiding om eind 2018 de opdracht te geven om onderzoek te doen naar de trends en ontwikkelingen op de bouwmarkt - en het effect daarvan op de gemeentelijke bouwambitie.
De uitkomsten van dit onderzoek staan in het rapport Spanning op de bouwmarkt. Het organiseren van een Innovatiepartnerschap voor schoolgebouwen was een concrete maatregel uit dit rapport. Carli Hartgerink (Regisseur Onderwijshuisvesting gemeente Amsterdam), eerder geïnterviewd over IPS door Stedebouw & Architectuur, en Frank van Sloun (Ingenieurs Bureau) hebben sindsdien in een team met collega's van het Project Management Bureau en het Ingenieurs Bureau gewerkt aan het optuigen van een innovatiepartnerschap schoolgebouwen. Op 11 mei zijn de bouwconcepten van de drie consortia gelanceerd. Zij tekenden vervolgens op 25 mei de raamovereenkomst innovatiepartnerschap. Carli Hartgerink presenteerde op 11 mei de aanleiding en opzet van het IPS en wat er tot nu toe door alle betrokken partijen is bereikt.
Bouwconcepten consortia
“Het IPS heeft twee hoofddoelstellingen", aldus Hartgerink. "Elk schoolgebouw moet goed zijn: hoogwaardig, flexibel, duurzaam. Het gebouw moet aansluiten bij de identiteit van de school, bij de locatie, het onderwijs ondersteunen en binnen het daarvoor beschikbare budget worden gerealiseerd. Maar we willen ook de kloof tussen de vraag naar (school)gebouwen en de capaciteit van de markt verkleinen. Dat willen we doen door richting een aanbod gestuurde markt te bewegen. Aanbieders kunnen daarbij bouwconcepten voor scholen aanbieden en deze in onderlinge concurrentie verbeteren. Dat is het uitgangspunt.”
Hier gaat het in wezen om
“Wij hebben schoolbesturen er bij aanvang van moeten overtuigen dat deze nieuwe aanpak nodig is om ambities op het gebied van schoolgebouwen waar te maken", aldus Hartgerink. "Na een haalbaarheidsonderzoek en een voorbereidingsfase sloten we een samenwerkingsovereenkomst met vier schoolbesturen, dat ging vervolgens richting college, waarna we groen licht kregen om de plannen uit te werken. De essentie van onze plannen? Aan consortia samenwerking, ontwerpvrijheid en perspectief op ontwerp en realisatie van meerdere schoolgebouwen bieden. Dit faciliteert productontwikkeling, ketensamenwerking en industrialisatie. Daardoor creëer je bereidheid om te investeren in de ontwikkeling van bouwconcepten voor schoolgebouwen. Bouwconcepten die voor de volle breedte van onderwijsconcepten inzetbaar zijn en daarmee het onderwijs optimaal kunnen ondersteunen. Bouwconcepten die hoogwaardige architectuur uitstralen en passen in de omgeving."
"Door dit in samenwerking te doen met gemeente en schoolbesturen is er straks per school minder tijd nodig voor engineering. De bouwdoos met de constructie en de installaties staat dan immers al klaar. De architect kan zich vervolgens volledig focussen op hoe het gebouw ondersteunend moet zijn aan het onderwijs, aan kinderopvang, aan sport en aan de omgeving. Kostenbesparing was daarbij niet onze inzet. We gaan met een andere manier van werken betere schoolgebouwen neerzetten. Schoolgebouwen die niet alleen aan de eisen voldoen maar die ook onze ambities op het gebied van kwaliteit, flexibiliteit en duurzaamheid verwezenlijken.”
'We hebben er allemaal belang bij om de kloof tussen de vraag naar (school)gebouwen en de capaciteit van de markt verkleinen'
Aanbesteding en Onderzoek & Ontwikkelfase
Hartgerink: “Het was mooi om te zien dat er in de bouwwereld zo veel interesse was in deze nieuwe vorm van samenwerking. Onze aanbesteding leverde veel reacties op. We hadden bij de start 32 aanmeldingen, daarvan hebben er 22 een plan ingediend, in totaal ging het om zo’n 80 geïnteresseerde bedrijven."
"De consortia hebben laten zien dat ze klaar zijn om scholen te gaan bouwen. Sterker nog, ze hebben laten zien dat we door deze samenwerking nu al zoveel meer kunnen bereiken. Zo zijn alle drie de bouwconcepten demontabel en kunnen gemakkelijk worden uitgebreid. Daarmee is bijvoorbeeld verhuur van een deel van het gebouw aan derden goed mogelijk te maken. Bovendien bieden de concepten een ongekende mate van flexibiliteit in de levensduur als school. In een tijdsbestek van twee weken vakantie kan bijvoorbeeld de omvang van lokalen worden aangepast om het gebouw geschikt te maken voor een andere manier van lesgeven.”
Looptijd: 10 jaar
Hartgerink: “De raamovereenkomst die op donderdag 25 mei met de drie partijen werd afgesloten, geldt voor een periode van tien jaar. In die tijd moeten er in de metropoolregio Amsterdam minimaal negen nieuwe schoolgebouwen verrijzen, en maximaal dertig. Elk gebouw betekent: meer ervaring en een efficiëntere werkwijze. Omdat het budget per school vaststaat en er wordt geconcurreerd op kwaliteit, levert dit steeds betere schoolgebouwen op. Consortia en gemeente committeren zich aan ambities en doorontwikkeling om gezamenlijk bij ieder schoolgebouw meer te bereiken voor onze leerlingen en leerkrachten.”
'Hoogwaardig, flexibel en duurzaam: betere schoolgebouwen met hetzelfde budget, dat is de insteek'
Hoe meer hoe beter?
“In ons raamcontract hebben we een maximum van dertig schoolgebouwen vastgelegd. Ieder nieuw schoolgebouw is een mooie ervaring om het nog beter te doen. Daarom helpen we ook gemeenten en schoolbesturen ook buiten de metropoolregio om de vruchten van het IPS te plukken. Vanaf deze zomer bieden we de documenten aan waarmee zij een individuele school via een aanbesteding, op basis van de minicompetitie van onze raamovereenkomst, in de markt kunnen zetten. Hier kunnen dan vervolgens onze drie consortia op inschrijven. Bovendien biedt dit de kans aan andere goede inschrijvingen, die in aanbesteding afvielen, om hun kwaliteit aan te bieden en verder te ontwikkelen. Zo ontstaan meer 'merken' bouwconcepten op de markt en bewegen we richting een aanbod gestuurde markt voor schoolgebouwen. Daar heeft iedereen baat bij.”
Alleen PO
“Dat vergat ik nog te zeggen! Het betreft hier alleen basisscholen. Waarom? In de aanbesteding hebben we bewust alleen voor primair onderwijs gekozen. Een basisschool wordt in de regel ontworpen op ongeveer 400 leerlingen, met kinderopvang capaciteit voor vier groepen, en er moet ook een gymzaal bij zijn. Dat is het standaard recept, maar daar kan natuurlijk van afgeweken worden. De eerste basisschool die via het IPS gaat verrijzen, is de Wisperweide school in Weesp. 2025 moet die er staan. Het gaat nu echt gebeuren.”
Klaar voor de toekomst
“De flexibele gebouwen bieden vooral ruimte aan de wensen vanuit het onderwijs zelf. De ruimten kunnen aangepast worden aan ieder onderwijskundig concept. En dat is voor onze schoolbesturen heel belangrijk, want dat is hun expertise! Als gemeente zullen we de regie blijven voeren op de nieuw te bouwen scholen. Dat is nodig, maar dat doen we in nauwe samenwerking met de consortia. Ik geloof echt dat we door het samen te doen, veel meer kunnen bereiken. En eigenlijk bewijzen de consortia dat nu al. Ze komen met zichtbare en tastbare oplossingen voor ruimtelijke vraagstukken.”
Duurzame & Gezonde Scholen Congres 2023
Meer inspiratie opdoen over duurzaam en gezond onderwijsvastgoed? Op 11 oktober 2023 vindt alweer de derde editie plaats van het Duurzame & Gezonde Scholen Congres, ditmaal met gemeente Utrecht als gastheer. Onderwerpen als het IHP, standaardisatie en netcongestie passeren de revue, uiteraard telkens bijgestaan door praktische en inspirerende casussen. Je vertrekt deze dag gegarandeerd met frisse ideeën en vervolgstappen!
Houd de website van het congres in de gaten voor meer nieuws!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec om 07:30 uurHoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec om 07:30 uurMet de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov om 13:00 uurARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov om 07:30 uurHet is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov om 14:38 uurNa het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Kampioenen kleuren Duurzame & Gezonde Scholen Congres
19 nov om 16:00 uurMet een sprintende Olympisch kampioen in zijn regenboogtrui op de achtergrond kwamen vorige week de kansen voor…
Themanummer Scholenbouw: inclusief, adaptief en monumentaal
13 nov om 07:30 uurOns nieuwe themanummer Scholenbouw is uit! Met de Architect van het Jaar (De Zwarte Hond: coverstory met Bart…
Scholen als parels in de wijk
8 nov om 13:00 uurBestaat de perfecte school? Dat ligt aan een veelheid van zaken, van visie tot docent, van huisvesting tot…