Uit het magazine

Van Almere tot Zwolle: top 8 stationsgebieden 

Als we aan Sebastiaan de Wilde, gasthoofdredacteur van Stedebouw & Architectuur, vragen wat zijn favoriete station is, zegt hij: “De meest recente die we hebben opgeleverd”. Logisch, want als directeur Vastgoed bij NS Stations streeft De Wilde continu de hoogste kwaliteit na. Daarom vind je in zijn lijstje stations(gebieden) uit alle uithoeken van het land, met een mix van volledige nieuwbouw, gebiedsontwikkeling en monument. Deze lijst staat in willekeurige volgorde: geen project staat boven het andere.

Fotografie: Gerrit Serne / foto Station Tilburg: Jannes Linders

Almere Centrum

Een jaren 80-station dat aan vernieuwing toe was. Door de voorheen wat onprettige ruimtes onder het spoorviaduct op te nemen in het stationsgebouw is er zowel ruimte ontstaan voor vergroting van de stationshal als voor een brede stadsallee door het station heen én een nieuwe bewaakte fietsenstalling. Door slim gebruik te maken van al het goede wat het station al had en daar alleen waar nodig iets aan toe te voegen gaan oud en nieuw mooi samen. Pronkstuk van de verbouwing is de gerenoveerde perronkap waar dit Collectiestation om bekendstaat. 

Architect renovatie: Studio SK

Station Almere Centrum
Station Amsterdam Amstel

Amsterdam Amstel 

De metamorfose van de monumentale stationshal was het laatste onderdeel van de grootschalige vernieuwing van het stationsgebied door de Gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, GVB, ProRail en NS. In de omgeving zijn een nieuw bus- en tramstation en een fietsenstalling onder het station gerealiseerd. Daarnaast werken partijen gezamenlijk aan de vernieuwing van de westzijde van het station. Meer over de renovatie van station Amsterdam-Amstel lees je in ons themanummer Renovatie & Herstructurering (voor abonnees, vanaf pagina 26).

Architect: ontwerpteam Office Winhov i.s.m. Gottlieb Paludan Architects 

Driebergen-Zeist 

De verbouwing van het station Driebergen-Zeist en de omgeving was onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor, met de aanleg van een extra spoor en vervanging van de overweg naast het station door een tunnel. Er is een nieuw busstation, een ruime fietskelder en een nieuwe parkeergarage gebouwd. Driebergen-Zeist maakt daardoor haar rol als belangrijk vervoersknooppunt voor de regio waar. Met alle ruimte en veel groen in de buurt past het station naadloos in zijn omgeving tussen de historische landgoederen. Er is bovendien een fiets- en voetgangersbrug die het station verbindt met het natuurgebied. 

Architect: Arcadis 

Station Driebergen-Zeist
Station Leeuwarden

Leeuwarden

Gerenoveerd rijksmonument, nieuw stationsplein met verbinding naar de binnenstad, uitbreiding van de fietsenkelder, een nieuw busstation en een autovrij plantsoen hebben gezorgd voor een metamorfose van het stationsgebied in Leeuwarden. In het groene plantsoen staat de mistfontein ‘Love’ van de bekroonde Spaanse kunstenaar Jaume Plensa. Dit is een van de eleven fountains van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. 

Architect: Witteveen + Bos / Movares

Naarden-Bussum  

Renovatie van het rijksmonument van architect Schelling. Het meest zichtbaar voor de reiziger is de nieuwe toegang aan de westzijde van het station, beter bekend als de ingang aan het Spiegel. Door deze nieuwe ingang is het station beter bereikbaar en toegankelijker. Door ProRail zijn ook de perrons aangepakt: zo is perron 1 langer geworden en is, speciaal voor de nieuwe entree, het aantal perrons teruggebracht van vijf naar twee. Ook de voorzieningen op het station zijn verbeterd, met onder andere 600 extra plekken voor fietsen, een speciale ruimte voor scooters en bakfietsen en een vernieuwd P+R-terrein met plek voor 97 auto’s en 4 laadpunten voor elektrische auto’s.

Architect: Architectenbureau Fritz

Station Naarden-Bussum
Station Tilburg

Tilburg

Onderdeel van een spoorzone die volledig tot ontwikkeling is gekomen met onder andere het hergebruik van de Lochal. Met de bouw van het vierde perron nadert het einde van de grootschalige vernieuwing van het stationsgebied. In 2015 werd het monumentale ‘kroepoekdak’ opgeknapt en kreeg het station een nieuwe onderdoorgang die de Spoorzone met het centrum verbindt. De bushalte en de openbare ruimte werden vernieuwd en vorig jaar zijn er twee nieuwe fietsenstallingen in gebruik genomen.   

Architect: Cepezed

Utrecht Centraal 

De laatst gerealiseerde fase van het vernieuwde station Utrecht Centraal bestaat uit de nieuwe fietsenstalling met daarboven het kenmerkende bollendak als verbinding tussen het station en Hoog Catherijne. De grootste en meest mediagenieke fietsenstalling van Nederland bevindt zich onder het station, met een capaciteit van 12.500 plekken. Vanaf het nieuwe stationsplein, dat de nieuwe entree voor de binnenstad van Utrecht vormt, kunnen voetgangers nu kiezen voor een route door het winkelcentrum, maar ook eromheen richting het Vredenburgplein of richting de Dom. Randvoorwaarde in de opgave was het ontwerpen van een dak of luifel als droogloop tussen station en winkelcentrum, een gebaar naar de retailexploitant ter compensatie voor het vervallen van de fysieke verbinding.   

 

Architect stationsgebouw: Benthem Crouwel Architects

Architect stationsplein en fietsenstalling: Ector Hoogstad Architecten i.s.m. Sant en Co en Royal HaskoningDHV

Station Utrecht Centraal
Station Zwolle

Zwolle – stationsgebouw / voorplein

De laatste bouwfase van het station Zwolle bestond uit de verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde. Daarmee werd het noordelijk deel vrijgespeeld voor de voetganger en de fietser. Onder het stationsplein aan de noordzijde is een fietsenstalling gebouwd. Het plein is voorbereid op waterberging en vormt met de Stationsweg een groene loper naar de binnenstad. Het 150-jarige rijksmonumentale stationsgebouw is volledig gerenoveerd en bevat nu een aantrekkelijke wachtruimte, een nieuwe ov-servicewinkel en diverse nieuwe retailvoorzieningen. 

Architect voorplein: Han Goodijk (gemeente Zwolle)

Architect stationsgebouw: Ruland Architecten i.s.m. RHDHV

Dit artikel is afkomstig uit de nieuwe Stedebouw & Architectuur (thema Renovatie & Herstructurering). Je kunt de hele editie digitaal lezen via onze online bibliotheek. Hiervoor dien je een abonnement te hebben. Nog geen lid? Overweeg dan een abonnement en krijg direct toegang tot alle toekomstige én reeds verschenen edities van Stedebouw & Architectuur.

Stedebouw & Architectuur (themanummer Renovatie & Herstructurering)