Rode fietsstroken voor verhogen veiligheid van fietsers

vrijdag 9 augustus 2024

De J.J.P. Oudweg en W.M. Dudokweg in Heerhugowaard zijn onlangs opnieuw ingericht als gebiedsontsluitingswegen met een maximale snelheid van 30 kilometer per uur. Een belangrijk aspect van deze herinrichting was het aanbrengen van rode fietsstroken om de veiligheid voor de fietsers te verhogen.

Vanwege de duurzaamheidsambities van de gemeente Dijk en Waard werd gezocht naar een innovatieve en milieuvriendelijke oplossing. Deze oplossing werd gevonden in producten van Triflex.

De uitdaging

De J.J.P. Oudweg en W.M. Dudokweg in Heerhugowaard werden heringericht naar een gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30), waar de fietser ruim baan heeft om door te fietsen.

Om de fietsers de ruimte te geven en de veiligheid te vergroten, was er de wens om de fietsstroken te voorzien van een rode kleur. Vanuit duurzaamheidsoogpunt wilde de gemeente Dijk en Waard deze herinrichting niet uitvoeren op de gebruikelijke manier. In plaats van een rode deklaag met blanke bitumen werd gezocht naar een duurzaam alternatief.

De oplossing

In plaats van de standaard rode deklaag met blanke bitumen is hier gekozen om gebruik te maken van Triflex Preco Cryl Reibeplastic 2K. Dit is een oppervlaktecoating die bij uitstek geschikt is voor locaties die zwaar worden belast en waar een hoge slijtvastheid gewenst is. Het voordeel van het toepassen van een oppervlaktecoating op het zwarte asfalt is bovendien dat er niet separaat een fietspad in rood asfalt hoeft te worden gerealiseerd.

Door het toepassen van een coating op het asfalt ontstaat er een homogene deklaag, wat weer zorgt voor minder naden. Naden kunnen leiden tot ongewenste schadebeelden en reparaties. Deze worden nu voorkomen; een duurzame oplossing dus.

Het proces

Trackline B.V. heeft de oppervlaktecoating aangebracht. Zij zijn al jaren een gespecialiseerde verwerker van onder andere de Triflex Preco Cryl Reibeplastic 2K. Zij hebben de coating in verschillende stappen aangebracht.

Ze begonnen met het reinigen en stralen van de ondergrond. Vervolgens werd het geheel afgeplakt en de Triflex Proco Cryl Reibeplastik gemengd en aangebracht met een wisser.

Na het verwijderen van de tape kon het fietspad in gebruik worden genomen.

Door de snelle applicatie- en uithardingstijd van het systeem kon de weg snel en zonder onnodige overlast weer worden geopend.

Wil je weten hoe dit project is gerealiseerd? Bekijk dan de video:

Het resultaat

Het resultaat is een duurzame, slijtvaste afwerking met een lange levensduur, de juiste stroefheid voor fietsers en een duidelijk contrast met het overige wegdek.

Bron: Triflex