Wie twittert over het bouwproces?
De Twitterlijst start met ruim 200 namen. Bij de samenstelling is gekeken of tweets focussen op het bouwproces, niet uitsluitend consument- of bewonersgericht zijn, niet alleen eigen belangen promoten en is de grens gelegd bij minimaal circa 300 volgers.
Vier factoren
Vier factoren bepalen de waardering: autonomie, kennisdeling, balans, dialoog, uitgedrukt in drie soorten smileys. Autonomie waardeert de mate van onafhankelijkheid; wie niet uitsluitend tweet over eigen organisatie en belangen krijgt een hogere waardering. De factor kennisdeling staat voor de bijdrage aan kennis en informatie over het bouwproces. De balans waardeert het evenwicht in aantallen volgen, gevolgd worden, tweets en frequentie. En bij de factor dialoog zijn de mate van retweeten, antwoorden en het sociale aspect bekeken. Bekijk de Twitterlijst op www.debouwtwittert.nl.
Videoblog debouwtwittert.nl
De lijst en waarderingen zijn zorgvuldig samengesteld, maar een momentopname. De lijst is bedoeld om te informeren en te inspireren en zal regelmatig worden geactualiseerd. De site helpt te bepalen wie interessant zijn om te volgen en bij het vaststellen van je eigen koers. Wie suggesties heeft voor nieuwe namen, zijn Klout-score wil doorgeven, of andere opmerkingen heeft, is welkom te reageren.
Meer zenden dan uitwisselen
Mensen hebben een Twitter-account om te kunnen volgen waar anderen mee bezig zijn en om het laatste nieuws te ontvangen. Veel twitteraars gebruiken het platform ook om zich professioneel te profileren en om klanten te bereiken. Ook zijn velen op Twitter actief om ervaringen met anderen te delen.
Inventarisatie
Uit de inventarisatie voor DeBouwTwittert blijkt dat in deze markt vooral bedrijven en organisaties een Twitter-account hebben. Dat kan de reden zijn dat momenteel meer informatie eenzijdig wordt geplaatst dan doorgestuurd en dat het uitwisselen van persoonlijke meningen en conversatie nog niet zo sterk is ontwikkeld. Informatie plaatsen en promotie bedrijven, is immers eenvoudiger dan een nieuw sociaal medium strategisch inbedden in marketing- en/of bedrijfsprocessen. Maar Twitter is als nieuw kanaal ook in de bouw sterk in opkomst. Honderden accounts haalden deze lijst vanwege kleinere getallen daarom nog niet.
Reactie toevoegen