Waarde voor klant steeds meer centraal in de bouw
Bouwers met praktische ervaring delen daar hun kennis met collega-bouwbedrijven, installateurs, toeleveranciers en andere belangstellenden.
Lean Bouwen
Adviesbureau ARPA verzorgt een korte introductie waarin de belangrijkste principes van Lean Bouwen worden toegelicht. In een tweede presentatie komen bouwers aan het woord die vertellen over hun praktische ervaring met Lean Bouwen, aan de hand van concrete bouwprojecten. Op verschillende locaties gebeurt dat door Waal Bouw, Winters bouw en ontwikkeling, Heembouw, Mulder Obdam en Plegt-Vos.
De belangstelling voor deze reeks BouwLokalen-bijeenkomsten is groot: er zijn al meer dan 700 inschrijvingen. De bijeenkomsten zijn gratis en de organisatie is in handen van SBR, in opdracht van de sectie Bouw Middelgroot van Bouwend Nederland.
Strategisch inspelen
De grote belangstelling onderstreept de opvatting dat deze tijden vragen om lean bouwen. De Engelse term ‘lean’ betekent letterlijk ‘slank’ en in combinatie met bouwen wordt gedoeld op samen snel & slim bouwen voor de klant. ‘Lean’ is een slimme strategie waarmee bouwers kunnen inspelen op de veranderende markt. Want klanten willen waar voor hun geld en turn-key oplossingen.
Lean bouwen begint dus met de (potentiële) klant en zijn of haar vraag. Voor die klant creëren de bouwpartners samen zoveel mogelijk toegevoegde waarde in een zo kort mogelijke tijd. Daarom kijkt de bouwer natuurlijk naar het eindproduct, maar ook naar het bouwproces. Concreet: alles waar de klant voor betaalt is waarde, al het andere is verspilling.
Reactie toevoegen