Vraag 4: Marketing en implementatie C2C
Thom Aussems
Als opdrachtgevers in de bouwkolom moeten we in staat zijn om vernieuwend werken af te dwingen. Nieuwe technieken, materialen en details zullen echter door andere partijen, met name adviseurs en toeleveranciers, bedacht, ontwikkeld en getest moeten worden. Pas als er technisch en economisch verantwoorde oplossingen zijn, kan er een boost worden gegeven.
Jouke Post
Enige jaren geleden schreef ik, onder meer met Thom, een boekje ‘De kunst van rekbaar vastgoed’. Dat was gericht op de uiteindelijke opdrachtgever, de bestuurder, de beslisser. Zij zijn de enigen in de organisatie die instaat zijn implementatie.
Marcel Cromzigt
De implementatie verloopt inderdaad traag, maar er zijn uitzonderingen: Park 20I20 in Hoofddorp bijvoorbeeld, is een inspirerend initiatief. Delta Development ontwikkelt hier circa 12 kantoorgebouwen volgens de C2C-filosofie, in samenwerking met William McDonough & Partners, KOW architecten, Volker-Wessels en diverse leveranciers, waaronder AGC.
Nicole Ramaekers
Implementatie mag inderdaad voortvarender worden opgepakt. C2C wordt nu nog vaak als duur, lastig en ingewikkeld gezien. Maar het kan helpen als je goede voorbeelden laat zien, en dat je duidelijk maakt dat je niet direct uit hoeft te gaan van een perfect eindbeeld maar bedrijven laat zien dat er een groeimodel mogelijk is. En wat de resultaten zijn.
Louise Vet
C2C is geïmplementeerd in de nieuwbouw van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) en ik hoop dat velen ons zullen volgen. Het is belangrijk dat we vooral de haalbaarheid en de uitdaging duidelijk maken, positieve pilots laten zien en dat de overheid niet alleen wet- en regelgeving aanpast als die een rem vormt (faciliteren!) maar dat ze ook zelf het goede voorbeeld geeft.
Helma Smolders
De indruk die we hier in Brainport Avenue hebben, is dat heel veel bedrijven bezig zijn met C2C, vaak zelfs zonder het zelf te weten. Het zichtbaar maken van deze initiatieven in combinatie met de economische motivatie zou C2C een boost kunnen geven. Het komt dus eigenlijk neer op nog meer marketing.
Nicole Ramaekers
Een goede communicatie is essentieel! Ik ben er van overtuigd dat het veel beter is om enthousiaste bedrijven en ondernemers hun verhaal te laten vertellen aan collega’s. Verhalen vanuit de praktijk zijn sterker. Daarnaast kunnen zij beter scepsis weg halen en de voordelen beter belichten, beter dan wij als overheid. Goed voorbeeld doet volgen.
Jouke Post
Op zich is de marketting succesvol, maar de tegenzijde is dat deze ook een heel hoog hype-karakter heeft, wat uiteindelijk negatief kan uit pakken. Ik denk dat het teveel op een persoon hangt, dat maakt het kwetsbaar. Daarnaast is de bouwkolom traag, risicomijdend en behoudend, allemaal verklaarbaar, maar een echte boost verwacht ik niet vanuit de bouw. Misschien gaan de kledingindustrie en de interieurwereld hier wel voorop. Zo’n onderwerp als uitstoot van giftige gassen raakt de mensen direct, zodra ze dat beseffen willen ze zo’n product niet meer in hun omgeving hebben.
Rinus van den Berg
De marketing van C2C is vooral te danken aan mensen die het belang ervan inzien en dit concept omarmen. Zes jaar geleden, na de film van Afval=voedsel van Rob van Hattum, zijn we met een handjevol supporters een C2C netwerk begonnen, geïnitieerd door Agentschap NL. Dat groeide in twee jaar uit naar meer dan 300 deelnemers! Implementatie verloopt in Nederland niet traag. Het aantal bedrijven dat C2C omarmt, neemt dagelijks toe. En waarom? Er is eigenlijk geen echt alternatief!
Jouke Post
C2C wordt in Nederland enthousiast wordt opgepakt. In C2C zijn wij een koplopersland. Dat past in een traditie, want koplopen in de bouw doen we al heel lang. In ons land waren we nooit schuw voor experimenten en risico’s nemen. Maar de echte implementatie wordt tegelijkertijd bemoeilijkt door de hoge kosten van certificering, waardoor alleen de grotere bedrijven mee kunnen doen. Wel begrijpelijk maar de bouw bestaat uit vele kleinere, minder kapitaalkrachtige bedrijven. Dat heeft er bij ons c2clabxx toe geleid om de materialen/producten te onderzoeken en te waarderen op de mate waarin het product ‘op weg is naar cradle to cradle’.
Rinus van den Berg
Dan kom je op het terrein van de labels, van de certificaten. Tja we moeten als consument goed onderlegd zijn en de betekenis van die (milieu)labels kennen. Een boost zou zijn als we als overheid en alle bedrijven in de keten gewoon ervoor zorgen dat we alle label shit kunnen vergeten en dat er alleen maar goede producten te koop zijn! Met een verantwoord, goed label tolereer je ook slechte labels! “So no labels start detox now”! Zolang we dat niet doen kunnen we ongebreideld doorgaan met vervuilen.
Reageren op deze discussie? Mail uw reactie naar de redactie van Stedebouw & Architectuur.
Bekijk ook de reactie op vraag 1: Sociale samenhang en zorg in krimpgebieden
Bekijk ook de reactie op vraag 2: Welke strategie en waarom
Bekijk ook de reactie op vraag 3: Welke maatregelen zijn nodig
Reactie toevoegen