Vraag 1: Kwaliteit scholen
Harry Vedder
Er is natuurlijk al heel lang veel mis met de kwaliteit van onderwijshuisvesting. Dat dateert overigens al van door de decentralisatie van rijksoverheid naar lokale overheid in 1997. We hebben nooit geld over gehad voor goede onderwijshuisvesting.Het bedrag dat we in Nederland per vierkante meter schoolgebouw investeren is een ongeveer een derde van wat geïnvesteerd wordt in kantoorgebouwen. Dat zegt al veel denk ik. Denemarken hanteert per leerling een driemaal zo hoog budget voor huisvesting dan Nederland. Toen in Nederland na de energiecrisis dubbelglas in nieuwbouw verplicht werd, kwam er een uitzondering voor nieuwe schoolgebouwen!
Gertjan van Midden
Vlak na de publicatie van de Rijksbouwmeester is door de PO-Raad het rapport ‘Fris alternatief’ gepubliceerd, het resultaat van een onderzoek naar de werking van het huidige huisvestingsstelsel, dat wil zeggen de kostenverdeling en de verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeenten en schoolbesturen. Hierin staat een uitgebreide probleemanalyse die veel verder gaat dan het dramatische niveau van het binnenklimaat. Kernachtig geformuleerd is de conclusie dat het huidige stelsel failliet is en in veel situaties onwerkbaar is geworden. Ontwikkelingen zoals de brede school en de kinderopvang kunnen slechts met veel kunst en vliegwerk worden ingepast. Procedureel is een en ander ook complex en tijdrovend geworden. Ook lijken gemeenten een fl ink deel van de uitkering uit het gemeentefonds niet aan huisvesting uit te geven. De titel van het rapport is niet voor niets zo gekozen. Het gaat om een fris binnenklimaat dat kan worden gerealiseerd door met een frisse blijk naar het huidige stelsel te kijken.
Theo Kupers
Nieuwe onderwijsgebouwen zijn de laatste zeven jaar echte architectuuropgaven geworden met aandacht voor een goede architectuur, goede buitenruimten, een persoonlijke identiteit en plattegronden die hedendaagse onderwijsmethoden mogelijk maken. Wat zich wel steeds meer gaat wreken ‘zijn de zeer krappe bouwbudgetten, en de door (Europese) aanbestedingen gevraagde honorariumaanbiedingen. Die maken een realistische tijdsbesteding van architecten en andere adviseurs onmogelijk. Ik voorzie de komende jaren een reeks van onderwijsgebouwen waar architecten zich alleen nog met het beeld bezighouden en de rest van de opgave laten liggen. Simpel omdat daar door de zeer lage honorariumaanbiedingen
er geen tijd meer voor is.
Roel Bosch
Het is onbegrijpelijk dat we accepteren dat in opdracht van de overheid lerende kinderen en onderwijzend personeel met minder ruimte en minder verse lucht per persoon toe moeten dan volwassenen die in een kantoorgebouw werken. Neem de regelgeving. In de nieuwbouw werken we met minimumeisen (Bouwbesluit) en aanvullende eisen (bijvoorbeeld die van Frisse Scholen, het programma van het Agentschap.NL). De minimumeisen zijn te laag. Maar de budgetten zijn daar wel op gebaseerd. Voor aanvullende eisen, die noodzakelijk zijn om tot gezonde scholen te komen, is extra geld nodig.
Louk Heijnders
De aandacht voor het binnenklimaat onttrekt andere ‘tekorten’ van schoolgebouwen aan het oog. In Nederland staan meer dan 10.000 PO en VO gebouwen. Het overgrote deel van deze gebouwen is neergezet voor zogenaamd frontaal (klassikaal) onderwijs. Onderwijs wordt steeds meer gegeven in andere vormen met gebruikmaking van ICT. De bestaande voorraad is nog niet geschikt gemaakt om deze verschillende vormen optimaal te faciliteren.
Reageren op deze discussie? Mail uw reactie naar de redactie van Stedebouw & Architectuur.
Bekijk ook de reacties op vraag 2: De Programma''s van Eisen Bekijk ook de reacties op vraag 3: Ontwerp schoolgebouw van de toekomst Bekijk ook de reacties op vraag 4: PPS en contractvormen Bekijk ook de reacties op vraag 5: Gescheiden geldstromen
Reactie toevoegen