Van Gogh Museum aan vooravond noodzakelijke herinrichting en verbouwing
Het Van Gogh Museum in Amsterdam staat aan de vooravond van een noodzakelijke verbouwing en herinrichting. Tegelijkertijd heeft de directie de ambitie uitgesproken om een van de duurzaamste musea ter wereld te worden. Adriaan Dönszelmann, sinds 1 juli 2011 in dienst als sectormanager Bedrijfsvoering, vertelt in FMM Magazine hoe het museum dit doel wil bereiken.
Dönszelmann is een van de drie sectormanagers bij het Van Gogh Museum dat in 2013 zijn 40-jarig bestaan viert; de andere twee managers zijn verantwoordelijk voor respectievelijk Museale Zaken en Publiekszaken. In zijn portefeuille heeft Dönszelmann Financiën, ICT, Beveiliging, Personeelszaken en Facilitair Bedrijf. 'Het zijn ondersteunende diensten, maar dat betekent voor de directie nadrukkelijk niet dat ze ondergeschikt zijn aan de andere twee sectoren. Wij zien de bedrijfsvoering als gelijkwaardig omdat het essentieel is, de voorwaarde schept om de beleving van zowel bezoekers als medewerkers van het museum maximaal te faciliteren.'
Herinrichting organisatiestructuur
De sectoren zijn ingevoerd in 2011 als onderdeel van een herinrichting van de organisatiestructuur. Het sectormanagement vormt de ‘linking pin’ tussen directie en de afdelingshoofden. In het Facilitair Bedrijf van het museum zijn circa 30 medewerkers (15-20 fte’s) werkzaam. Schoonmaak en catering worden geoutsourced. Van de overige dienstverlening wordt een deel op regiebasis ingekocht bij vaste leveranciers. 'De beslissing om schoonmaak en catering te outsourcen is enkele jaren geleden genomen. Momenteel inventariseren we of het heeft opgebracht wat we ervan verwachtten en kijken we naar een mogelijke verlenging van de meerjarencontracten.' Een dienst als beveiliging komt niet snel voor outsourcen in aanmerking, vertelt Dönszelmann. 'Dit is zo specifiek. Bij het Van Gogh Museum begint beveiligen namelijk al bij de wachtrijen die buiten staan.'
Reactie toevoegen