Tunnelbak Haak om Leeuwarden succesvol ingeschoven
Sinds afgelopen zomer is in opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail door de aannemer hard gewerkt aan de tunnelbak en de voorbereiding van het inschuiven. Na het inrichten van het werkterrein werd een bouwput gegraven waarin de tunnelbak werd gebouwd. Afgelopen donderdagavond startte het inschuiven van de tunnelbak. In 16 uur is de 2.2 miljoen kilo’s wegende tunnelbak met behulp van hydraulische vijzels onder het spoor geschoven. Op vrijdag rond 19.00 uur stond de tunnelbak op zijn plek. Vervolgens is het grond aangevuld en de rails hersteld. Maandagochtend konden de eerste treinen tussen Heerenveen en Leeuwarden weer volgens dienstregeling rijden.
‘Het was een spannende klus, die we door strakke regie en nauwe samenwerking succesvol hebben volbracht. Daar zijn we met zijn allen best trots op.’, aldus Age Beuving, projectmanager van de Haak om Leeuwarden.
Grote opkomst publiek
Tientallen geïnteresseerden kwamen de afgelopen dagen naar de speciaal ingerichte zichtlocatie bij het bouwterrein om de werkzaamheden te aanschouwen. Met name op zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur namen omwonenden en geïnteresseerden een kijkje. Medewerkers van Rijkswaterstaat en de aannemer waren toen aanwezig om de werkzaamheden toe te lichten en vragen te beantwoorden.
De Haak om Leeuwarden
Rijkswaterstaat realiseert samen met provincie Fryslân een nieuwe rijksweg aan de zuidwestkant van de stad. Deze verbindt de A31 bij Marsum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei). Dit is belangrijk voor de bereikbaarheid van Leeuwarden en de ontwikkeling van de regio. De Haak om Leeuwarden wordt eind 2014 voor het verkeer opengesteld.
Onderdeel Leeuwarden Vrij-Baan
De Haak om Leeuwarden is onderdeel van het programma Vrij-Baan. Een infra-programma met ongeveer 40 projecten van de gemeente Leeuwarden, provincie Fryslân en Rijkswaterstaat. Zij investeren 750 miljoen euro om Leeuwarden ook in de toekomst bereikbaar te houden.
Reactie toevoegen