Toename autopark knelt in openbare ruimte
Ruud van Trijp, senior beleidsmedewerker van woningcorporatie Stadgenoot in Amsterdam over parkeren in woonwijken: “Intelligent mobiliteitsbeleid is hard nodig, en het helpt. Als je zorgt voor gezonde prijsdruk en voor schaarste in de wijk, bereik je dat mensen elke dag opnieuw nadenken en kiezen. In Amsterdam is het autobezit het laagst in wijken waar de schaarste en de parkeertarieven het hoogst zijn. En zie, ook de parkeeroverlast is daar heel beperkt.
Bij die regulering hoort ook stedelijk beleid. Hou goed in de gaten waar mensen mogen parkeren, zorg dat ze zo min mogelijk uitwijken naar naastgelegen gebieden waar het gemakkelijker of goedkoper is. Parkeren is voor buurten een gewild import- en exportartikel. Zorg dat je begrijpt wat er speelt, en hoe je parkeerders kan beïnvloeden.
Zeker in stedelijk gebied zijn vervoersalternatieven - zoals fiets, openbaar vervoer, P+R - sneller en goedkoper voor de stedelingen. In Amsterdam kun je een hele dag parkeren én gratis reizen voor 8 euro. Het is ongekend populair.
En niet vergeten: Elke kans om bij transformaties in de buurt parkeercapaciteit toe te voegen, moet je serieus overwegen. Het is duur en ingrijpend, maar die kans heb je maar zelden. Je kan het dan integreren in de bebouwing, en op het maaiveld meer kwaliteit bereiken. Dat pakt niemand je daarna nog af.”
Ruud van Trijp is een van de deelnemers aan het expertpanel in het themanummer Parkeren van Stedebouw & Architectuur.
Reactie toevoegen