Station Arnhem Centraal klaar voor de toekomst
In het nieuwe terminal van 21.750m2 bevinden zich allerlei horecagelegenheden, een conferentiecentrum en verbindingswegen naar onder meer het centrum, een ondergrondse parkeergarage en het bekende Park Sonsbeek. Het stationsgebied is tevens gerenoveerd en telt 160.000m2 aan kantoorruimte, winkels en een nieuwe Pathé-bioscoop.
Aandachtstrekker
De echte aandachtstrekker is natuurlijk de bijzondere architectuur van het station. Met een gebogen structuur voor zowel het plafond als verbindingselementen zijn er overspanningen zonder zuilen van wel 60 meter mogelijk gemaakt. Het plafond, de vloeren en de muren lopen naadloos in elkaar over, wat zorgt voor een natuurlijke overgang van interieur naar exterieur.
Oorspronkelijk was beton het aangewezen materiaal om Arnhem Centraal mee te renoveren, maar dit heeft plaats gemaakt voor een veel lichter staal. Bij de constructie is gebruik gemaakt van botenbouw techniek; nooit eerder werd dat voor een project van deze grootte gedaan.
Station bepaalt ervaring
“Arnhem Centraal is niet langer maar een treinstation; het is een waar transfer hub,” aldus Ben van Berkel, architect en oprichter van UNStudio. “We wilden een nieuwe en cruciale impuls geven aan station ontwerp, dus in plaats van dat we ontwierpen voor alleen de activiteiten en bezoekersstromen die daar al plaatsvonden, bepaalt de uitgebreide architectuur van het nieuwe Transfer Terminal nu hoe mensen het gebouw gebruiken en zich er bevinden.”
Verwacht wordt dat het aantal bezoekers van het station naar 110.000 per dag zal stijgen in 2020. Het nieuwe Transfer Terminal, dat een treinstation van de jaren ’50 van de vorige eeuw vervangt, is bereid dit op te vangen en geeft zo een impuls aan de economische groei. Arnhem Centraal is tevens nu het grootste station van Oost Nederland.
Opdrachtgever van het project was ProRail B.V. Verantwoordelijk voor het realiseren waren: architectenbureau UNStudio, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur, ProRail, NS, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gemeente Arnhem en bouwcombinatie Ballast Nedam – BAM.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kan bouwwereld leren van tropisch regenwoud?
7 jan om 07:30 uurDe Wageningse wetenschapper Joris Voeten vertelde onlangs in een plenaire lezing tijdens het KAN Congres wat we…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
Innovatiecatalogus: nieuwe kansen voor energie uit gevel
2 jan om 10:10 uurHet zesde jaarlijkse nummer van Stedebouw & Architectuur is verschenen: de nieuwe Innovatiecatalogus 2025!…
10 innovaties die het gaan maken in 2025
31 dec 2024De afgelopen jaren voorspelde Niels Rood voor onze Innovatiecatalogus welke tien innovaties het jaar erop…
9 actuele kansen voor architecten in 2025
27 dec 2024Eindelijk is de kerstvakantie aangebroken en kun je even achteroverleunen en terugkijken op 2024. Of beter:…
‘Wettelijke verplichting tot vergroening noodzakelijk’
17 dec 2024Door de voortgaande verstening van Nederlandse steden roept Natuur & Milieu het kabinet op om een…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Reactie toevoegen