Station Arnhem Centraal klaar voor de toekomst
In het nieuwe terminal van 21.750m2 bevinden zich allerlei horecagelegenheden, een conferentiecentrum en verbindingswegen naar onder meer het centrum, een ondergrondse parkeergarage en het bekende Park Sonsbeek. Het stationsgebied is tevens gerenoveerd en telt 160.000m2 aan kantoorruimte, winkels en een nieuwe Pathé-bioscoop.
Aandachtstrekker
De echte aandachtstrekker is natuurlijk de bijzondere architectuur van het station. Met een gebogen structuur voor zowel het plafond als verbindingselementen zijn er overspanningen zonder zuilen van wel 60 meter mogelijk gemaakt. Het plafond, de vloeren en de muren lopen naadloos in elkaar over, wat zorgt voor een natuurlijke overgang van interieur naar exterieur.
Oorspronkelijk was beton het aangewezen materiaal om Arnhem Centraal mee te renoveren, maar dit heeft plaats gemaakt voor een veel lichter staal. Bij de constructie is gebruik gemaakt van botenbouw techniek; nooit eerder werd dat voor een project van deze grootte gedaan.
Station bepaalt ervaring
“Arnhem Centraal is niet langer maar een treinstation; het is een waar transfer hub,” aldus Ben van Berkel, architect en oprichter van UNStudio. “We wilden een nieuwe en cruciale impuls geven aan station ontwerp, dus in plaats van dat we ontwierpen voor alleen de activiteiten en bezoekersstromen die daar al plaatsvonden, bepaalt de uitgebreide architectuur van het nieuwe Transfer Terminal nu hoe mensen het gebouw gebruiken en zich er bevinden.”
Verwacht wordt dat het aantal bezoekers van het station naar 110.000 per dag zal stijgen in 2020. Het nieuwe Transfer Terminal, dat een treinstation van de jaren ’50 van de vorige eeuw vervangt, is bereid dit op te vangen en geeft zo een impuls aan de economische groei. Arnhem Centraal is tevens nu het grootste station van Oost Nederland.
Opdrachtgever van het project was ProRail B.V. Verantwoordelijk voor het realiseren waren: architectenbureau UNStudio, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur, ProRail, NS, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gemeente Arnhem en bouwcombinatie Ballast Nedam – BAM.

Het nieuwe Transfer Terminal van station Arnhem Centraal. ® Ronald Tilleman
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Excursie: honderden woningen binnen UNESCO Werelderfgoed
14 mei om 07:30 uur 4 minHoe bouw je honderden nieuwe woningen in een gebied dat officieel te boek staat als UNESCO Werelderfgoed? Je…
Bereken de hittestress in straten en op pleinen
13 mei om 07:30 uur 11 minVeel pleinen in Nederland zijn ingericht voor markten en evenementen en ontberen klimaatadaptieve kwaliteiten.…
Nieuw platform en magazine: Ruimte voor Bewegen
12 mei om 07:30 uur 3 minNederland beweegt nog veel te weinig en daarom groeit de roep om de openbare ruimte beweegvriendelijker te…
Blue Zone Festival Score: ranglijst ideale leefomgeving
9 mei om 07:30 uur 10 minWelke buurt, wijk of regio in Nederland vormt de ideale leefomgeving om gezond ouder te worden? De nieuwe Blue…
Architect van de stedelijke rafelrandjes
8 mei om 07:30 uur 15 minPal naast een kale bouwplaats langs een van de allerlaatste rafelrandjes binnen de Amsterdamse ring werkt…
De menselijke maat als uitgangspunt in de stad van morgen
6 mei om 07:30 uur 4 minDe Amerikaans-Canadese publicist en stadsactivist Jane Jacobs zette zich in de jaren zestig in voor levendige,…
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Dorps bouwen: draagvermogen en daadvermogen
22 apr om 07:30 uur 7 minIn zijn column voor Stedebouw & Architectuur schrijft Harrie van Helmond over hoogwaardige,…
Reactie toevoegen