Separaat testen deuren
Export
Op het industrieterrein van Haaksbergen beschikt Reinaerdt Deuren over een ruim bemeten complex van productiehallen, kantoren en magazijnen. Met de omvang van een klein dorp. Hier werken zo’n 300 medewerkers. Daarnaast heeft Reinaerdt nog een vestiging in Saterland, Duitsland, waar de focus ligt op branddeuren deuren en brand- en rookwerende houten glaspuien. De gemiddelde jaarproductie van Reinaerdt schommelt rond de 450.000 deuren en kozijnen.
Maar ook Reinaerdt voelt op de thuismarkt de gure tegenwind van de crisis. Ufkes: “Export – vanouds een belangrijke activiteit – helpt ons door de crisis. Veel van onze deuren gaan naar het buitenland: Duitsland, België, Engeland en de laatste jaren ook steeds meer naar het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Libië bijvoorbeeld is sterk in opkomst.”
Separaat testen
Door de activiteiten in het buitenland is de deurenproducent uit Haaksbergen geconfronteerd met een andere benadering van het brandveiligheidsvraagstuk. “Neem de brand- en rookwerende deuren. Zoals bekend is rookontwikkeling bij brand vaak een grotere bedreiging voor mensen dan de brand zelf. Want rook veroorzaakt desoriëntatie en dat leidt tot een langere vluchtwegduur uit een gebouw. Maar de regelgeving in Nederland ziet dat anders. De rookwerendheid van een deur-kozijnelement is bij ons gekoppeld aan het behaalde brandwerende resultaat. In het Bouwbesluit is vastgelegd dat de rookwerendheid van een deur-kozijnelement geacht wordt 3/2 x de brandwerendheid van het geteste element volgens NEN 6069 te zijn. Ik plaats daar vraagtekens bij. En ik niet alleen. Er is op dit moment discussie gaande of de minimum gestelde eisen in het Bouwbesluit ten aanzien van rookwerendheid wel zo reëel zijn. Moet dat niet anders?” Voor Ufkes is dat een retorische vraag: ja dus. Kijkend naar het buitenland zegt hij: “In de ons omringende landen zijn brandwerendheid en rookwerendheid twee aparte grootheden die separaat getest moeten worden. Dat is in mijn ogen een veel betere benadering. Vooral in Duitsland is er hard aan getrokken om die scheiding erdoor te krijgen. Want de Duitsers hebben hun lesje geleerd met de rampzalige brand op het vliegveld van Dusseldorf. Dat daar zoveel slachtoffers vielen was vooral een gevolg van een enorme rookontwikkeling. Niet de vlammen, maar de rook was doodsoorzaak nummer 1.”
Duitsland kreeg support van andere landen om rook- en brandwering te scheiden. “Brussel denkt er nu net zo over,” zegt Ufkes: “En in de toekomst volgt Nederland. Want binnen afzienbare tijd zal de Europese norm EN 1634-3 de Nederlandse norm gaan vervangen. Brand- en rookwerendheid zullen dan apart moeten worden bewezen door middel van separate testen.” Vooruitlopend op de invoering van die norm in de Nederlandse regelgeving heeft de deurenfabrikant uit Haaksbergen een aantal deuren getest op brandwerendheid en separaat op rookwerendheid conform de Europese norm.
Reactie toevoegen