Schoolgebouw als leermiddel
Nederland telt circa 10.000 schoolgebouwen. Bestaande schoolgebouwen zijn gemiddeld 38 jaar oud. Omdat de onderwijsvisie van school(besturen) een veel kortere periode beslaat, voldoet de onderwijshuisvesting vaak niet (meer) aan de leer- behoeften van de onderwijsinstelling. “Hier ligt een enorme kans om de principes van Cradle to Cradle en het denken in continue kringlopen (circulaire economie) toe te passen en zichtbaar te maken in de leeromgeving van onze kinderen en kleinkinderen.” Van de Westerlo constateert dat steeds meer onderwijsinstellingen die weg opgaan. “Als gemeenten, schoolbesturen, architecten en bouwkundig adviseurs slim samenwerken, dan kan de komende jaren een enorme kwaliteitsslag worden gemaakt.”
Aanjager
Wat Van de Westerlo voor ogen staat zijn schoolgebouwen die dienen als inspiratiebron en leermiddel voor jongeren en docenten. “De Cradle to Cradle gedachte als aanjager van een prettige, gezonde en veilige leeromgeving, waar jongeren leren de goede dingen te doen voor mens, milieu en economie.” In zo’n schoolgebouw wordt niet alleen efficiënt omgegaan met energie, maar zal ook zichtbaar hernieuwbare energie worden opgewekt. De zon levert per dag duizenden malen meer energie dan nodig, maar toch gebruiken we fossiele brandstoffen.” Van de Westerlo wijst ook op het binnenmilieu. “De kwaliteit van de binnenlucht in klaslokalen is zorgwekkend. Waarom is de binnenlucht van onze gebouwen vele malen slechter dan buiten? Dit terwijl we ongeveer 80-90% van onze tijd binnen zijn.” Hij wijst erop dat het binnenmilieu van een Cradle to Cradle geïnspireerde school aanzienlijk hoger licht dan het gemiddelde. “Schoolprestaties gaan omhoog, leerlingen zijn minder vaak ziek, en ze hebben minder last van minder allergieën.” Door slimmer om te gaan met drinkwater - het schoolgebouw zuivert het water en hergebruikt dat voor bijvoorbeeld toiletspoelingen voldoet het gebouw aan de ambities van veel scholen, zegt Van de Westerlo: “Een schoolgebouw moet veel meer worden ontworpen vanuit de beleving van het kind en het activerend en onderzoekend leren. Kijk bijvoorbeeld naar de uitdaging om slim om te gaan met schaarser wordende grondstoffen. Schoolgebouwen kunnen het voorbeeld geven hoe het concept afval kan worden geëlimineerd en hoe dat in de praktijk werkt.”
Voorbeelden
In Venlo is gestart met de realisatie van Sportcomplex Egerbos en zal medio november worden opgeleverd. “Voor het project Egerbos zijn drie meetbare C2C-doelstellingen vastgelegd in een roadmap, een groeimodel waarin de doelen in de tijd zijn uitgezet. Gekozen oplossingen dragen maximaal bij aan de vastgestelde doelen.” De groene gevels van het sportcomplex worden een ‘beleefbaar’ element in de openbare ruimte en het gebouw. Daarnaast zal het gebouw gebruik maken van groene energie en is erop voorbereid de productie van hernieuwbare energie verder toe te laten nemen. “Diverse Cradle to Cradle gecertificeerde bouwmaterialen zijn toegepast en we dagen de markt uit om te komen met nieuwere, betere Cradle to Cradle gebaseerde oplossingen. De gecertificeerde materialen zullen worden voorzien van een informatiemiddel om de jongeren en bezoekers bewust te maken van de meerwaarde van deze materialen.” Op strategische plekken in het gebouw zullen scholieren worden geïnformeerd over de voordelen van de gekozen oplossingen. Een ander praktijkvoorbeeld is C2C Base camp Floriade2012, het C2C-huttenbouwproject van het CITAVERDE College op de Floriade2012. “Het doel van het project was de bewustwording van kinderen in een leeftijdscategorie van 5 tot 12 jaar te vergroten door kinderen op een speelse manier te laten experimenteren met C2C materia- len.” Ook het paviljoen zelf is ontworpen volgens de gedachte van Cradle to Cradle.
Samenvatting
“Kort samengevat is het cruciaal dat schoolgebouwen een gezonde omgeving worden waarin kinderen goed kunnen presteren. Met dit soort schoolgebouwen als inspiratiebron ervaren kinderen de voordelen van de Cradle to Cradle gedachte en creëren we een nieuwe generatie die in balans is met elkaar en het milieu.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec om 07:30 uurHoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec om 07:30 uurMet de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Nieuwstad in Zwolle: groen, duurzaam en speels
6 dec om 07:30 uurIn de Zwolse wijk Diezerpoort is de verkoop gestart van twee appartementengebouwen die worden gebouwd op de…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov om 07:30 uurHet is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov om 14:38 uurNa het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Kampioenen kleuren Duurzame & Gezonde Scholen Congres
19 nov om 16:00 uurMet een sprintende Olympisch kampioen in zijn regenboogtrui op de achtergrond kwamen vorige week de kansen voor…
Copy Paste Catalogus verkort vergunningentraject
14 nov om 07:30 uurVeel gemeenten, projectontwikkelaars en bouwers worstelen met de snelle realisatie van projecten. Met name als…
Themanummer Scholenbouw: inclusief, adaptief en monumentaal
13 nov om 07:30 uurOns nieuwe themanummer Scholenbouw is uit! Met de Architect van het Jaar (De Zwarte Hond: coverstory met Bart…
Reactie toevoegen