Rotterdam controleert beton met geluid
De Kruispleingarage biedt straks plaats aan 760 auto’s. Die bereiken hun bestemming vanuit de Weenatunnel via een
Toegang bestaande parkeergarage
Behalve tot de nieuwe garage geeft deze ook toegang tot de bestaande Schouwburgpleingarage. Voor het maken van de bouwkuip is
Kwaliteitscontrole tijdens de uitvoering
Een potentieel probleem bij het maken van diepwanden is de kwaliteitscontrole tijdens de uitvoering. Zo kwam deze bouwwijze eerder negatief in het nieuws bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Om vergelijkbare problemen te voorkomen hebben ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam een nieuwe meettechniek toegepast. Met behulp van 50kHz-geluidgolven kunnen zwakke plekken in de wanden tijdens de uitvoering worden opgespoord. Deze methode is bij de Kruispleingarage getest.
Gescand
De akoestische metingen vonden plaats door zenders en ontvangers langzaam omhoog te trekken door een buis die aan de wapeningskorf was bevestigd. Zo kon de diepwand over de volle hoogte van
Maarten Struijs
De Kruispleingarage is een ontwerp van het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam. Het ondergrondse deel van de garage is ontworpen door architect Maarten Struijs, ook van het ingenieursbureau. Team CS (Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten en West 8 Urban design & landscape architecture) ontwierp de bovengrondse onderdelen. De oplevering is naar verwachting medio 2013.
Reactie toevoegen