Rotterdam Centraal wint Nationale Staalprijs 2014
Rotterdam Centraal heeft de Nationale Staalprijs in de categorie Utiliteitsbouw gewonnen. Twee opvallende bouwdelen van Rotterdam Centraal zijn voorzien van een stalen hoofddraagconstructie: de Stationshal en de Sporenkap.
De architectencombinatie Team CS (bestaande uit Benthem Crouwel Architecten, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en Architectenbureau West8) nam de prijs mede namens ProRail, Ingenieursbureau Arcadis, het Ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam en de hoofdaannemers Mobilis en Iemants in ontvangst.
”Het project is virtuoos uitgewerkt, vanuit een integraal concept voor een grootschalige herstructurering met internationale allure op een klein stukje Nederland”, aldus het juryrapport.
“We zijn enorm trots op deze prijs. Nadat we eerder met Rotterdam Central District de Gulden Feniks en StiB Award hebben gewonnen, is dit opnieuw een bevestiging dat Rotterdam Centraal een station van grote klasse is geworden; een station dat qua uitstraling helemaal past bij Rotterdam. We kijken als gemeente terug op een uitstekende samenwerking met onze partners", aldus Ron Voskuilen, projectdirecteur Rotterdam Centraal bij de gemeente Rotterdam.
Stationshal
De ontwerpers van de Stationshal stonden voor een grote uitdaging. De hal moest een royale en overzichtelijke ontvangsthal worden voor de reizigers. Dit resulteerde in de wens om zo groot mogelijke overspanningen te maken met een kolomvrije ruimte. De Stationshal wordt dan ook slechts op enkele plaatsen ondersteund. Vanaf de twee markante hoofdsteunpunten van de hal aan de zijde van het Stationsplein maken de stalen spantconstructies een enorme lenige ‘sprong’ naar de ondersteuningen aan de noordzijde. De Stationshal heeft een maximale lengte van 165 meter, een maximale breedte van 70 meter (zonder de luifels) en een maximale hoogte van 30 meter. In totaal is voor de Stationshal 3.500 ton staal gebruikt.
Sporenkap
De architectencombinatie wenste een integrale overkapping van het sporenemplacement. Daarmee stonden de constructeurs voor een moeilijke opgave, omdat deze wens binnen het budget moest worden gerealiseerd. In samenspraak met de architectencombinatie is een uiterst efficiënte constructie ontworpen, bestaand uit stalen hoofdliggers evenwijdig aan de sporen en houten dwarsliggers haaks op het spoor. De Sporenkap is 250 meter lang, 150 meter breed en boven de perrons 12 meter hoog. Voor de Sporenkap is 1.600 ton staal gebruikt.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Thonik: strepen laten strategie stralen
20 mei om 07:30 uur 13 minDe ontwerpers van thonik ontwikkelen visuele identiteiten die je terugziet in uitingen als supergraphics,…
De finesses van prefab houtbouw
19 mei om 11:00 uur 8 minOp de levendige vakbeurs Houtbouw gaf Bob Elzen (Treetek) vorige week een diepgaand inkijkje in de ontwikkeling…
Sessie vakbeurs HOUTBOUW: ontwerpproces voor prefab houtbouw
7 mei om 07:30 uur 6 minVan dinsdag 13 tot en met donderdag 15 mei vindt in de Brabanthallen in Den Bosch de derde editie van de…
Placemaking: geringe ingrepen met grote impact
1 mei om 07:30 uur 14 minHoe maak je openbare ruimtes aantrekkelijker, leefbaarder en functioneler voor een gemeenschap? Dat is het vak…
Ruimte voor nieuwe verhalen in vloeibare stad
30 apr om 07:30 uur 5 minAls gasthoofdredacteur van ons nieuwste magazine, thema Transformatie & Transities, maakte architect…
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Film Architecton: Hoe kunnen we beter bouwen?
24 apr om 07:30 uur 4 minVanaf donderdag 1 mei draait in diverse bioscopen opnieuw een architectuurfilm. Recent zagen we al Oscar-…
Transformatie van stedelijke rafelrandjes
16 apr om 07:30 uur 8 minDe nieuwe Stedebouw & Architectuur is uit! Met een fraaie uitwerking van het thema Transformatie &…
Reactie toevoegen