Richtlijn Brandveiligheid stalen parkeergarages
De richtlijn gaat uit van toepassing van structural Fire Safety Engineering volgens het natuurlijk-brandconcept. Hierbij worden met behulp van fysische modellen realistische brandscenario’s beschreven, rekening houdend met factoren als de geometrie van de parkeergarage, de beperkte vuurlast, de geringe bezettingsgraad, ventilatie via openingen in gevels of dak, de directe vluchtroutes en de eventueel geplande brandmeldinstallatie en stuwkrachtventilatoren. Aan de hand van deze scenario’s wordt het gedrag van de staalconstructie bij brand bepaald.
Uitwerking van de Eurocode
Brandveiligheid stalen parkeergarages vormt de nadere uitwerking van de Eurocode NEN-EN 1991-1-2 met Nederlandse Nationale Bijlage, met daarin de methode voor het berekenen van de thermische en mechanische respons van constructies bij brand. Ook vormt de publicatie een aanvulling op de NEN 6055. Deze norm geeft de methode voor het bepalen van de thermische belasting op constructies bij natuurlijke brand, maar deze methode is niet bestemd voor berekening van plaatselijke thermische belastingen zoals ze bij de doorgaans lokale branden in open garages zijn te verwachten.
Natuurlijke brandscenario’s
De richtlijn behandelt de natuurlijke brandscenario’s en -modellering, mechanische belasting op de constructie tijdens brand, en de thermische en mechanische respons van de staalconstructie. Voor het maken van een brandveilig constructief ontwerp zijn een stappenplan en een praktijkvoorbeeld bijgevoegd.
In de publicatie zijn recente bevindingen verwerkt uit de ontwerppraktijk, brandveiligheidtoetsing van parkeergarages door gemeenten en praktijkonderzoek door Efectis Nederland. De richtlijn is opgesteld onder auspiciën van de Technische Commissie ‘Brandveiligheid van staalconstructies’ van Bouwen met Staal.
Richtlijn Brandveiligheid stalen parkeergarages, uitgave Bouwen met Staal, november 2011, 32 pagina’s. Hier gratis te downloaden.
Reactie toevoegen