Prefab pijlerbakken voor energieneutrale Rampspolbrug
Het kunstwerk is onderdeel van een nieuw
Tijdwinst door prefab
Het gebruik van prefab in plaats van in het werk gestorte pijlerbakken bespaart kostbare bouwtijd. Zo is er minder voorbereiding nodig en zijn uitkisten, wapening aanbrengen en storten in het werk niet aan de orde. Inmiddels zijn de eerste bakken (cases) geleverd en door Van Hattum en Blankevoort gemonteerd. Projectcoördinator Bauke Eggenkamp: “Wij hebben voor prefab bakken gekozen om zo snel mogelijk boven de waterlijn te kunnen werken.” De elementen zijn gemonteerd op een stalen opvangconstructie, die op stalen buispalen rust. Tegelijk met het volstorten van de buispalen (bovenste zeven meter) wordt de betonnen vloer van de prefab bakken gestort. Dat Haitsma Beton de bakken kon produceren terwijl wij de palen plaatsten, leverde belangrijke tijdswinst op.”
Groot en complex
De nieuwe Ramspolbrug wordt een flink kunstwerk dat breder en hoger is dan zijn voorganger. Om de overspanning van
Energieneutraal concept
De brug maakt gebruik van zonnecellen en innovatieve accu’s (supercaps) die de energie die vrijkomt bij het neergaan van de beweegbare klep opslaan. Die opgewekte energie is gelijk aan de energie die nodig is voor het openen van de brug (energieneutraal); een eventueel surplus wordt aan het energienet geleverd. De supercaps, die energie zeer snel opslaan en afgeven, worden in de nieuwste generatie trams en treinen toegepast. Volgens RWS is de nieuwe Ramspolbrug het eerste GWW-project waar ze worden toegepast. Hoewel ook handbediende bruggen energieneutraal zijn, is dit de eerste moderne energieneutrale brug ter wereld. De brug wordt in het voorjaar van 2013 opgeleverd.
Reactie toevoegen