Parkeren in Shared Space gebieden: automobilist aan zet.
Shared Space begon als kleinschalig concept voor de inrichting van enkele dorpen in Noord-Nederland, maar is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een mainstream verkeerskundige benadering voor de inrichting van straten en pleinen.
Integrale benadering
Het concept gaat uit van een integrale benadering van de openbare ruimte, waarbij de verkeersfunctie op gelijke voet staat met alle andere functies. Verkeersgedrag wordt niet langer gestuurd met sectorale instrumenten zoals verkeersborden, markeringen of verkeerslichten. Er wordt ingezet op een zoveel mogelijk gedeelde ruimte, eigen verantwoordelijkheid en het gebruik van stedenbouwkundige en landschappelijke elementen. Het resultaat is vaak een aantrekkelijke maar ook verkeersveilige ruimte.
Niet gestuurd ‘van bovenaf’
Het idee leeft dat een Shared Space gebied geen enkel verkeersbord mag hebben. Er mag immers niet gestuurd worden met aanwijzingen ‘van bovenaf’. Shared Space is geen dictaat maar een grondgedachte bij ontwerp en laat ruimte voor de bekende fysieke maatregelen en reguleringsprincipes die binnen de parkeerwereld bekend zijn. Met paaltjes, bomen of meubilair kan een zone gevrijwaard worden voor geparkeerde auto’s. Een gele band in de verharding functioneert prima als middel om parkeerders te weren. Deze gele band hoeft natuurlijk niet een verfstreep te zijn; in de wetgeving staat nergens dat het geen streklijn in klinkers mag zijn, of wellicht een gele lijngoot.
Herontdekking van het woonerf
Naast fysieke maatregelen in het ontwerp kan ook regulering ingezet worden als middel. Parkeerverbodszones of blauwe zones en Shared Space bijten elkaar niet. De gedachte aan het woonerf uit de jaren zeventig dringt zich op. In zekere zin is Shared Space de herontdekking hiervan. Qua vorm komen de twee overeen; de inrichting en materialisering wordt toegewend om tot het gewenste gebruik te verleiden.
Volledig artikel
Over parkeren in Shared Space gebieden publiceerden Dick van Veen en Sjoerd Nota een uitgebreid artikel op de website van Stedebouw & Architectuur. Het volledige artikel is hier te lezen.
Dick van Veen is stedenbouwkundig en verkeerskundig adviseur bij Mobycon, en Sjoerd Nota, is werkzaam bij het Kenniscentrum Shared Space en het bureau Ruimte voor Iedereen.
Reactie toevoegen