OV-verbinding tussen Almere en Amsterdam
Movares is een van de drie partijen – en de enige Nederlandse partij - die is geselecteerd. Een hoogwaardige, snelle én betaalbare OV-verbinding tussen Almere en Amsterdam als ruggengraat voor de toekomstige dubbelstad.
Slimme uitbreiding
Door een slimme uitbreiding van het bestaande metronetwerk in Amsterdam ontstaat er één vervoerssysteem waardoor Almere een snelle en directe verbinding krijgt met Amsterdam Zuid en Amsterdam Bijlmer Arena. Deze directe metroverbinding wordt ook gebruikt door de inwoners van IJburg die naar Zuid/WTC en naar Bijlmer ArenA willen reizen.
Westelijk Almere
Dit systeem is rendabel door de hoge vervoersvraag die mede is gebaseerd op een intensieve (binnendijkse) woningbouwontwikkeling van 25.000 woningen in westelijk Almere. Door het toepassen van een slanke, milieuvriendelijke brug wordt zowel de schoonheid als de kwetsbaarheid van het IJmeer gerespecteerd.
Bestaande Amsterdamse net
De RegioMetro van Movares sluit fysiek aan op het bestaande Amsterdamse net nabij de halte Verrijn Stuartweg/ Diemen Zuid. De IJmeerlijn maakt tussen Diemen Zuid en Amsterdam Zuid van dezelfde infrastructuur gebruik als de (groene) Gaasperplaslijn. Ten oosten van Diemen Zuid komt nieuwe metro-infrastructuur (circa
Zes marktpartijen
In december zijn door WAA zes marktpartijen geselecteerd voor de visievorming. Dat zijn URS/Scott Wilson (Verenigde Staten met Nederlandse partners), Jacobs/APPM/Posad (Verenigde Staten), Consortium Transrapid (Duitsland) Mott MacDonald/MNO Vervat BV (Verenigd Koninkrijk met Nederlandse partner), Movares (Nederland) en Arup (Australië met een Oostenrijkse partner). De drie geselecteerde consortia die 14 maart zijn aangewezen, zijn, naast Movares, Jacobs/APPM/Posad en Mott MacDonald/MNO Vervat BV. De drie mogen komend jaar de plannen voor een metrolijn door het IJmeer nader uitwerken.
Meer weten? Bestel Stedebouw& Architectuur stedenspecial Almere:
thema-almere-2010.2.87440.lynkx
Reactie toevoegen