Optopprojecten in Hafencity Hamburg
Ook ontwerpers Herzog en De Meuron waren voor het ‘Richtfest’ op 28 mei naar Hamburg afgereisd, naar verluidt in niet al te beste stemming en vooral op hun hoede om eventuele imagoschade door de almaar vertraagde bouw en de explosief stijgende bouwkosten van de Elbphilharmonie ter plaatse de kop in te drukken.
Concertgebouw in wording
De Meuron wandelde tijdens het Richtfest met het opgetrommelde journaille een ronde door het concertgebouw in wording. Lastige vragen niet gewenst, maakte de sterarchitect uit Basel kenbaar. Onderwijl publiceerde de Franfurter Allgemeine Zeitung op de dag van het ‘Richtfest’ een interview waarin De Meuron klip en klaar uit de doeken deed waar het in de Elbphilharmonie volgens hem en mede-ontwerper Herzog allemaal aan schort. Zo voldoet bijvoorbeeld de betonkwaliteit, en dan met name die van de buitenkant van de grote concertzaal, niet aan de door Herzog & De Meuron gestelde eisen. De concertzaal is zo geconstrueerd dat geen geluid wegvloeit naar het hotel en de woningen die zich ook in het gebouw bevinden, en ook geluid uit de haven niet doordringt in de concertzaal. Een donkerbrommende scheepshoorn tijdens een filigreine Bachcantate, dat kan natuurlijk niet. Maar daarvoor moet de uitvoeringskwaliteit subliem zijn, aldus De Meuron. En dat is niet het geval. In het beton zitten holtes en De Meuron sprak in het interview in de FAZ dan ook zijn vrees uit voor doorsijpelend geluid. Het is slechts één van de bouwgebreken uit een almaar uitdijende lijst.
Reactie toevoegen