Optopproject ‘De Karel Doorman’ in Rotterdam opgeleverd
Een bijzonder gebouw is behouden voor de toekomst en op dezelfde plek is een flinke stedelijke verdichting bereikt. Het is ook een bijzonder project omdat de nieuwbouw letterlijk op de betonnen kolommen van het bestaande gebouw is gezet. Dit is mogelijk gemaakt door een combinatie van een extreem lichte stalen optopconstructie en door extra draagvermogen vrij te maken in het bestaande gebouw. In de uitvoering is verder gestreefd naar een maximale prefabricage.
Kwijnend bestaan
Het pand Ter Meulen neemt voor Rotterdammers een bijzondere plaats in. Het werd in 1948 gebouwd als winkelgebouw voor Ter Meulen, Wassen en Van Vorst. Met zijn grote glaspartijen blonk het gebouw in zijn dagen uit in transparantie. “Zien is kopen” was het credo. In de zeventiger en tachtiger jaren werd het pand rigoureus verbouwd. Er werden twee lagen toegevoegd boven op het gebouw. In de jaren erna kwamen nog vele verbouwingen tot het gebouw eigenlijk niet meer te herkennen was. "
Marc Ibelings: "Toen wij er eind 2000 bij gehaald werden met de vraag: “moeten we slopen of kunnen we er nog wat mee”, leidde het winkelgebouw al jaren een kwijnend bestaan. Het voorstel van ons aan de toenmalige opdrachtgever was om het gebouw niet te slopen, maar om het Ter Meulengebouw weer zoveel mogelijk in zijn oude staat te herstellen. De twee in 1977 toegevoegde lagen er af halen en in plaats daarvan boven het gebouw een woongebouw toe te voegen.
Nieuwbouw
De nieuwbouw bestaat uit een glazen buitenhuid met daarop aangebracht een vitrageachtige print, door middel van zeefdruktechniek. Achter deze glazen schil bevinden zich de loggia’s en galerijen. De gevel van de appartementen zelf is bekleed met Oregon Pine houten delen. De appartementen zijn verdeeld over zeven aaneengesloten lagen, met daarop negen lagen in een westelijke en zes lagen in een oostelijke toren. Tussen deze twee volumes bevindt zich een beschutte daktuin op 40 m hoogte, bedoeld voor gemeenschappelijk gebruik. Parkeren gebeurt op de bovenste verdieping en het dak van het voormalig Ter Meulen. Via 3 autoliften kunnen automobilisten hun auto zelf op de tweede laag of op het dak parkeren.
Reactie toevoegen