Gert Olbertijn van advies- en ingenieursbureau DHV ondertekende donderdag 14 juni 2012 samen met Nico Wissing van NL Label één van de nieuwe Green Deals voor duurzaamheid met minister Verhagen en staatssecretaris Atsma. Deze Green Deal betreft een duurzaamheidslabel voor producten in de buitenruimte zoals bestratingsmaterialen, tuinhuisjes, schuttingen, carports en beplanting.
NL Label voor duurzame materialen in de buitenruimte
vrijdag 15 juni 2012
3 min
DHV ontwikkelde de methodiek achter het duurzaamheidslabel van NL Label. De drijvende krachten achter NL Label zijn de tuin- en landschapsarchitect met wereldfaam Nico Wissing en de bekende TV-tuinman Lodewijk Hoekstra. Zij hebben DHV gevraagd een eenvoudige methode te ontwikkelen die niet naar één duurzaamheidsaspect kijkt, zoals energie, maar naar de hele levenscyclus van een product.
Gert Olbertijn, adviseur duurzame bedrijfsontwikkeling bij DHV: “Er was voor de buitenruimte nog geen label dat een totaalbeeld van de duurzaamheid van producten en materialen gaf. Er is nu gekozen om in één label alle belangrijke milieu- en duurzaamheidsaspecten integraal te beoordelen. Daarmee ontstaat een eerlijker beeld, waarmee verantwoorde keuzes gemaakt kunnen worden. Dat is hard nodig, want op dit moment plegen we roofbouw op onze mooie planeet.”
Zeven criteria
Olbertijn: “Als je kijkt naar duurzaamheid gaat het bij dit label om zeven criteria: herkomst, energiewaarde, productiewijze, levensduur, onderhoud, energiegedrag en herbruikbaarheid.” De methode drukt de duurzaamheid van een product uit in een score van A tot en met G. Waarbij een A-label staat voor ‘zeer goed’ en een G-label voor ‘nog heel veel te doen’. “Dus herkenbaar en transparant voor de consument, maar tegelijkertijd uitgebreider zodat er een eerlijker vergelijk komt voor de producent. Een carport van aluminium zou kaal wellicht een D-label scoren. Maar door hem te voorzien van zonnepanelen in combinatie met een recycle-contract kan de carport wel een B- of A-label scoren.”
MKB-vriendelijk
Het duurzaamheidslabel heeft nu zijn eerste versie. Met deze Green Deal gaat het onderzoek en de ontwikkeling verder. “Het is belangrijk om nu te beginnen en niet langer af te wachten. Zowel producenten als consumenten vragen erom”, aldus Olbertijn. Zo is alvast een 50-tal producten op de Floriade op basis van expert judgement gelabeld, zoals een eetbare muur waar onder andere aardbeienplanten in groeien. Maar ook een muur van click stenen (zonder metselen), die na gebruik weer elders kan worden opgebouwd, tuinmeubelen en bamboe vloerdelen. Ruim 20 MKB-ondernemers hebben geïnvesteerd en geïnnoveerd om hun producten te verduurzamen. Hiermee is aangetoond hoe MKB-vriendelijk het label is. Olbertijn: “Wil een duurzaamheidslabel kans van slagen hebben, moet het eenvoudig toepasbaar zijn, juist ook voor deze bedrijven die vaak een klein budget hebben voor onderzoek en ontwikkeling."
Reactie toevoegen