Nieuwe stations en spoorverdubbeling in Houten
De stations en de spoorverdubbeling die ermee gepaard gaat, maken deel uit van het vergroten van de spoorwegcapaciteit tussen Vleuten en Geldermalsen, het project VleuGel.
Beide nieuwe stations hebben een middenperron met aan iedere zijde twee sporen. De buitenste sporen zijn bedoeld voor intercity’s.
Vernieuwde stadcentrum
Het nieuwe station Houten vormt het kloppend hart van het vernieuwde stadcentrum. De herinrichting van de openbare ruimte zorgt voor opheffen van barrières en herstel van stedelijke verbindingen. De vier sporen van het nieuwe station Houten liggen op een hoogte van 1.80m op een lang viaduct. Dit maakt een doorkijk tussen oostelijk en westelijk gedeelte mogelijk, wat bijdraagt aan een veilig gevoel. In de ruimte onder de sporen is een fietstransferium gerealiseerd voor 2000 fietsen. Zeven pylonen dragen de lange perronoverkapping en de sporenplaat. De futuristische perronoverkapping is
Houten Castellum
In de Vinexwijk Houten Castellum ligt het station ook op de kruising van de sporen en de belangrijkste oost-westverbinding voor langzaam verkeer. Station Houten Castellum ontsluit de gelijknamige nieuwbouwwijk. De vormgeving van deze halte past in de reeks van nieuwe stations langs het Randstadspoornetwerk rond Utrecht. Movares levert een belangrijke bijdrage aan dit netwerk. Stations die eerder zijn ontworpen en gerealiseerd door Movares zijn o.a. Utrecht Zuilen, Vleuten, Amersfoort Vathorst en Tiel Passewaaij.
Reactie toevoegen