Nieuw licht voor heldere hoofden
Het ZNL en OSRAM begonnen hun veldstudie naar de effecten op de cognitieve prestaties in november 2011 op twee scholen in Ulm: de Ferdinand-von-Steinbeiss-school en de Robert-Bosch-school. In beide scholen werd één klaslokaal uitgerust met biologisch geoptimaliseerd licht. Jongeren van 17 tot 20 jaar kregen les in zowel het nieuw verlichte klaslokaal als in klaslokalen met traditionele verlichting. In de loop van studie moesten de leerlingen meermaals verscheidene gestandaardiseerde prestatie- en aandachtstesten afleggen, waaronder de d2-aandachtstest van Brickenkamp (meer informatie over deze test vindt u onderaan). Vervolgens werden de testresultaten die behaald werden in de verschillende lichtomstandigheden vergeleken: biologisch werkzaam licht versus traditionele verlichting.
Kunstmatig daglicht door LED's van verschillende kleuren
De biologisch geoptimaliseerde verlichting wordt verkregen door een samenspel van blauwe en witte LED's. Op basis van een LED armatuur van dochteronderneming Siteco ontwikkelde OSRAM speciaal voor de studie een armatuur dat kunstmatig daglicht brengt in de klaslokalen. "Om een kunstmatige hemel te creëren in de klaslokalen gebruiken we strips met blauwe en witte LED's die onafhankelijk van elkaar aangestuurd kunnen worden. Zo kunnen we de lichtkleuren dynamisch mengen en de kleurtemperatuur van de hemel nabootsen in het gebouw", verklaart dr. Hannah Helbig, innovatiemanager bij OSRAM.
Vermindering van de sociale jetlag
"Dat licht van een bepaalde kleurtemperatuur en verlichtingssterkte een positieve invloed heeft op het prestatievermogen en het welbevinden van de mens, is al langer bekend. Toch waren we onder de indruk van onze vaststelling dat de leerlingen onder biologisch geoptimaliseerde verlichting tot een derde minder fouten maakten in de aandachtstest", aldus dr. Katrin Hille, onderzoeksleider bij ZNL en verantwoordelijk voor de betreffende lichtstudie. Wat ook bijdraagt tot het positieve resultaat is dat het organisme door het biologisch geoptimaliseerde licht gestimuleerd wordt, zoals in de buitenlucht. Met andere woorden, het dagritme van de leerlingen schuift op en de jongeren zijn vroeger fit. Dat maakt dergelijke verlichting geschikt om sociale jetlag, een vaak bij jongeren voorkomende ochtendmoeheid, tegen te gaan. Veel studiedeelnemers reageerden enthousiast op de nieuwe verlichting. Een leerling beschrijft zijn ervaring als volgt: "Ik kan me nu echt beter concentreren, terwijl ik bij de normale verlichting in het klaslokaal moeite moest doen om wakker te blijven."
Ook goed voor de leerkrachten
Niet alleen de leerlingen, maar ook de leerkrachten zijn blij met het nieuwe licht. "Verscheidene leerkrachten, ook leerkrachten die aanvankelijk sceptisch stonden tegenover de nieuwe verlichting, moesten aan het einde van de studie toegeven dat ze zich nu beter voelden", meldt ZNL-wetenschapper Oliver Keis, die meewerkte aan de studie.
Reactie toevoegen