MVRDV transformeert Mosterdlaboratorium Dijon
Voor MVRDV is het een voorbeeldproject: transformatie door hergebruik is sinds de recente crisis nog belangrijker geworden en een urgent hedendaags vraagstuk in de Nederlandse architectuur. Transformatie van het gebouw van 6.500m2 en 600 werkplekken kostte 4 miljoen Euro, interventies waren gericht op kwaliteitsverbetering met een zo groot mogelijk behoud van bestaande voorzieningen.
Opgeleverd in 2004
In heel Europa staan leegstaande gebouwen te wachten op een nieuwe toekomst. Transformaties richten zich gewoonlijk op het behoud van historisch of architectonisch relevante delen van een gebouw. In dit geval is het gebouw echter opgeleverd in 2004 en richtte de transformatie zich op hergebruik. Het gebouw is een voormalig mosterdlaboratorium van Unilever in Dijon en is gesloten in 2009. Het gebouw is in goede staat maar vanwege de grote diepte van het gebouw was het niet geschikt voor conventionele werkplekken. Het budget voor de verbouwing was te laag om de bestaande gevel te vervangen of om grote wijzigingen aan te brengen in de constructie, het budget is daarom voor een groot deel besteed aan aanpassingen aan de installaties. De balans tussen een nieuwe interventie en intelligent hergebruik van het bestaande kenmerkt het project.
Spitsuur in de ochtend
Het Teletech callcenter heeft spitsuur in de ochtend, middag en vroege avond. Alleen op deze momenten zal het gebouw met volledige bezetting draaien. Voor deze korte perioden zullen ook werkplekken gebruikt worden die normaal gesproken niet geschikt zijn voor een volledige 8-urige werkdag. De transformatiestrategie is aangepast aan dit onregelmatige gebruik van het gebouw. Het interieur werd veranderd in een werklandschap waar de 600 meest jonge callcenter operators een flexibele werkplek hebben en overal kunnen inloggen.
Daarnaast worden er stille, open en besloten plekken aangeboden. Het interieurontwerp is geïnspireerd op de werkwijze van jongeren, die vaak werken met een laptop op de bank of in bed. De ruimtes zijn zo ingericht dat de operators kunnen werken zoals ze zelf willen. Het is een informele ruimte die gemeubileerd zal worden met huiselijke objecten voor een leuke en creatieve werksfeer. Buiten het spitsuur zullen de callcenter operators tijd hebben om gebruik te maken van het educatiecentrum, fitnesscenter of incubator die zich in het gebouw bevinden.
Meer weten over herbestebestemming van gebouwen? Bestel hier het recente themanummer Renovatie & Herstructurering van Stedebouw & Architectuur. Met o.a. een expertpanel over herbestemming, een top tien herbestemminsgprojecten, en een artikel over de herbestemming van het GAK kantoor in Amsterdam.
Reactie toevoegen