Met kopers ontwikkelen Blauwhoed en Heijmans woningbouwproject Meyster’s Buiten
Meyster’s Buiten is een voorbeeldproject als het gaat om klantgericht ontwikkelen. Zowel Heijmans als Blauwhoed varen sinds een aantal jaren een nieuwe koers. Er wordt geen woning meer op de markt gebracht, voordat het voorlopige ontwerp is getoetst bij geïnteresseerden. Bij Meyster’s Buiten is ook een vaste klankbordgroep betrokken geweest. Niet langer wordt slechts het gevoel van inspraak gegeven. De input van geïnteresseerden wordt, waar mogelijk, écht in het ontwerp verwerkt.
Wat de consument wil, dát doet er toe
Na de planpresentatie van fase 2 in september 2011 werd in oktober de eerste klankbordbijeenkomst georganiseerd. ‘Na vier jaar klantgericht ontwikkelen weten wij goed wat er nodig is om koperswensen te verwezenlijken. Zo’n klankbordbijeenkomst gebruiken we om te toetsen of onze plannen ook dit keer aansluiting vinden bij de wensen en behoeften van de mogelijke kopers. Na de klankbordsessie kunnen we de plannen aanscherpen en verpersoonlijken. Beter nu weten en bijsturen, dan op de markt brengen en de plank misslaan!’, aldus Marcel Sinte Maartensdijk, ontwikkelaar bij Heijmans. Hij vervolgt: ‘Tijdens de eerste bijeenkomst zijn de wensen van de aanwezigen geïnventariseerd. Daarna volgde een verwerkperiode, gevolgd door een tweede sessie, waarin wij de resultaten presenteerden. De klankbordbijeenkomsten waren bijzonder nuttig én leuk. Zo hebben de aanwezigen dit ook ervaren. Op basis van de input hebben wij de plannen voor de Stadswoningen XL bijvoorbeeld op drie punten kunnen verbeteren. Nu zijn de woningen nog flexibeler qua indeling en hebben ze een extra buitenruimte en een 4e woonlaag met de mogelijkheid voor een groot dakterras. De wensen voor de appartementen sloten goed aan bij ons voorlopig ontwerp. Hiervoor hebben wij vooral diverse indelingsvarianten wat verder uitgewerkt.’
Een continu leerproces
Op deze manier een woonplan tot stand brengen geeft de ontwikkelaar inzicht in de behoeften van de consument. Plannen kunnen worden verbeterd, vóórdat het project op de markt is gebracht. Zo krijg je vooraf meer inzicht in het succes van de verkoop. Uiteraard stelt het samen met de klant ontwikkelen ook nieuwe eisen aan ontwikkelaars. De input uit de sessies moet verwerkt worden en dat kost tijd. Geïnteresseerden willen het liefst morgen al weten hoe het gaat worden en wat het gaat kosten. Daarbij is er ook altijd een groep mensen die gewoon een kant-en-klaarproduct wil zien. Een heldere, eerlijke communicatie en het betrokken houden van geïnteresseerden is cruciaal.
Oud ontmoet nieuw
Meyster’s Buiten ligt op een oude fabriekslocatie in de populaire Utrechtse wijk ‘Oog in Al’. Gelegen direct aan het park en dicht bij de fiets- en voetgangersbrug naar hartje Utrecht. Een hoogwaardige binnenstedelijke ontwikkeling waar oud en nieuw elkaar op unieke manier ontmoeten. Authentieke gebouwen blijven staan en worden gerenoveerd, waarna ze een nieuwe (soms culturele) bestemming krijgen. Waar de herenhuizen meer aansluiten bij de jarendertigarchitectuur van de omliggende bebouwing, heeft de tweede fase duidelijk een stoer en industrieel karakter. Voor alle woningen in Meyster’s Buiten geldt dat kopers keuze hebben uit een groot aantal indelingsvarianten. De interieurstylisten van StrandNL uit Utrecht trekken voor iedere koper een paar uur uit om de woonwensen te inventariseren en een passend indelings- en inrichtingsvoorstel te maken.
Meyster’s Buiten
De nieuwbouw van Meyster’s Buiten bestaat uit grondgebonden woningen en appartementen. De 36 herenhuizen zijn al verkocht en nu is het de beurt aan de 15 grote 4-laagse Stadswoningen XL en de Park- en Hofappartementen. Een deel van het totaalaanbod van appartementen wordt verkocht aan een belegger en is bestemd voor de vrije sector huur, een oplossing die zorgt voor een, bij deze tijd passende, realistische verkoopopgave. De 39 koopappartementen zijn te verdelen in 14 Torenappartementen en 2 Torenpenthouses (gebouw volledig koop), 13 Parkappartementen en 1 Parkpenthouse en 6 Hofappartementen. De Toren gaat na de zomer in verkoop. De Park- en Hofappartementen variëren in afmetingen en de v.o.n.-prijzen zijn vanaf circa € 350.000,- . De Stadswoningen XL met een woonoppervlakte van zo’n 200 m² zijn te koop vanaf € 560.000.
Meer weten over bouwinnovatie? Bestel hier het themanummer Bouwinnovatie van Stedebouw & Architectuur.
Reactie toevoegen