Meer IQ in glasdaken en atria
In het onderzoeksrapport ‘Gezond en goed, scholenbouw in topconditie’ luidde Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol in 2009 de noodklok. Gepleit wordt voor een deltaplan voor scholen. De Rijksoverheid doet mee. Het kabinet stelde voor 2009-2010 215 miljoen euro beschikbaar voor bouw en onderhoud van hun gebouwen. Een deel van dat geld is bedoeld om het binnenmilieu in hun gebouwen te verbeteren en te investeren in energiebesparing.
School en glas
Om schoolgebouwen te revitaliseren en gezond te maken is bouwen met glas (en groen) een oplossingsrichting die veel weerklank vindt (1). Meer daglicht in scholen draagt bij aan het comfort en verbetert de kwaliteit van het binnenmilieu. In het verleden hadden architecten echter moeite met glas in schoolgebouwen, vanwege het grote verschil in de bijdrage van daglicht per seizoen en de overmatige in- of uitstraling. In de zomer te heet en in de winter, door de lage isolatiewaarde, te koud. Door gebruik van nieuwe generatie duurzame energiesystemen kan thermische energie (warmte of koude) worden afgevoerd en opgeslagen. WKO (opslag in de bodem) in combinatie met warmtepompen levert ‘s zomers koeling en ’s winters warmte. Dit in combinatie met nieuwe glastypen die een hoge isolatiewaarden hebben, en slimme regeltechnieken, hebben gezorgd voor een trendbreuk die nieuwe kansen biedt voor meer glas – en dus meer daglicht – in (school)gebouwen.
Reactie toevoegen