Mechanisch parkeren
Maar waar staan we nu? Zijn de kinderziektes overwonnen? Is er sprake van een sterke groei van het aantal mechanische parkeerplaatsen in Nederland? Zijn mechanische parkeersystemen goed toepasbaar?
Soorten systemen
Mechanisch parkeren houdt in dat een deel van de parkeerhandelingen niet door de automobilist, maar door een mechanisch systeem wordt uitgevoerd. Hierbij worden half- en volautomatische parkeersystemen onderscheiden. Bij halfautomatische parkeersystemen parkeert de automobilist zijn voertuig op een pallet. Nadat hij is uitgestapt kan het systeem door het gebruik van een sleutel of een druk op een knop de auto in horizontale en/of verticale positie verplaatsen, zodat het mogelijk is een volgende auto te parkeren. Bij het ophalen brengt het systeem een opgevraagde auto in een positie van waaruit de automobilist kan wegrijden. Voorbeelden van halfautomatische parkeersystemen zijn schuifpallets, hefplatforms en schuif-hefsystemen. Bij volautomatische parkeersystemen plaatst de automobilist zijn voertuig in een entree. Nadat de automobilist deze entree heeft verlaten verplaatst het volautomatische systeem de auto naar de uiteindelijke parkeerplaats en kan een volgende automobilist zijn auto parkeren of opvragen. Bij het opvragen van de auto meldt een automobilist zich aan en levert het systeem de auto in de entree af. Deze gaat vervolgens open, waarna de automobilist kan instappen en wegrijden. De systemen die in Nederland het meeste worden toegepast zijn het schappenkastsysteem, het schuifpuzzelsysteem en het omzetsysteem.
Reactie toevoegen