KAW architecten ontwerpt energieneutrale IKC in Veenendaal
In totaal zeventien klaslokalen en drie ruimtes voor kinderopvang op een oppervlakte van 2700 vierkante meter. De nieuwe school is EnergieNeutraalGebouwd (ENG).“Met een dak vol zonnepanelen, een warmtepomp en een goeie schil hebben we dit voor elkaar gekregen. ENG is niet eng en met tamelijk eenvoudige maatregelen voor elkaar te krijgen,”zegtKAW-architect Mark Koopman.
Op de plek van de nieuwbouw stond een eenlaagseschool uit. Deze laagbouw viel niet op in de parkachtige setting van een omliggende woonwijk. Toen de gemeente plannen bekend maakteom een nieuwe school te bouwen, met meer vierkante meters en daarvooreenhoger, want gestapeld volume voorstelde,was van belang dat bewoners mee zouden praten over het ontwerp. Ook het bestemmingsplan moest aangepast. Koopman: “Bij elk project sta je voor een uitdaging en dit keer was dat de complexiteit naar tweelaags oplossen zonder dat omwonenden dit als een achteruitgang zouden ervaren. Er werden bewonersavonden georganiseerd.
Naast een presentatie en gesprekken plakten bewoners tijdens een van de bijeenkomsten hun voorstellenmet post-its op informatiepanelen. Aan de hand van die feedback hebben we het ontwerp bijgesteld en soms onze keuzes nader toegelicht en gewezen op de noodzaak ervan. De communicatie met de buurt verliep soepel en was waardevol en heeft een gebouw opgeleverd met een overtuigende inpassing in de wijk. We hebben een zeshoekig paviljoenachtig gebouw ontworpen. De blik van buurtbewoners loopt door die ietwat geronde vorm niet vast op een rechte muur maar glijdtals het ware langs het gebouw. Die ontwerpkeuze heeft zonder meer bijgedragen aan de acceptatie van de nieuwbouw,en de positie van de school als ontmoetingsplek in de wijk versterkt.”
Constructie
De nieuwe school is opgebouwd uit een staalconstructie met kanaalplaten en een dragende binnengevel van kalkzandsteen, en een baksteen buitengevel. Van buiten is het gebouw één geheel en verbindt het de verschillende organisaties. In de gevel zijn ruime openingen vrijgehouden, die als etalages fungerenvoor een blik naar binnen of naar buiten. Over de functie van die etalages zegt Koopman: “Je trekt de omgeving naar binnen. Tegelijk zijn die doorzichten bij het raam knusse en functionele werkplekjes voor de kinderen.”
Plattegrond
De plattegrondgaat uit van een schillenstructuur. Een centrale hal– het hart van het gebouw - fungeert als gemeenschappelijk plein en vormt de kern (met een leerplein en speelruimte). Daaromheen liggen schillen die van generiek naar specifiek gaan. Rond het centrale hart bevindt zich de schil met ruimtes die door meerder gebruikers gedeeld kunnen worden, en die ook uitbreidbaar zijn: zo kan een speelruimte bij het hart van het gebouw worden getrokken,om meer vierkante meters te krijgen bij grotere evenementen. Maar diezelfde ruimte is ook weer af te sluiten om een rustigere omgeving te creëren.
In de luwte, in de verder afgelegen schillen, liggen de privéruimtes van iedere gebruiker.Koopman: “Hier bevinden zich de eigen domeinen van opvang en scholen.”De domeinen hebben eigen plattegronden, vervolgt de architect: “In De Vuurvlinder zijn traditionele klaslokalen dominant. De Achtbaan kiestdaarentegen voor meer openheid met grote klaslokalen en veel flexibiliteit (schuifwanden) om ruimtes uit te breiden.” Hoewel domeinen gescheiden zijn, benadruktde architect dat samenwerken en ruimtes delen een belangrijk uitgangspunt is geweest. Die eenheid in verscheidenheid accentueert de architect door de eerdergenoemde zichtlijnen. “De centrale ruimte doorbreekt drie keer de schillen eromheen. Door middel van de etalages kijk je dwars door het gebouw naar buiten.”
Dit artikel is verschenen in Stedebouw en Architectuur 05/2019. Lees meer van Stedebouw en Architectuur in onze bibliotheek.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Wat kan bouwwereld leren van tropisch regenwoud?
7 jan om 07:30 uurDe Wageningse wetenschapper Joris Voeten vertelde onlangs in een plenaire lezing tijdens het KAN Congres wat we…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
Innovatiecatalogus: nieuwe kansen voor energie uit gevel
2 jan om 10:10 uurHet zesde jaarlijkse nummer van Stedebouw & Architectuur is verschenen: de nieuwe Innovatiecatalogus 2025!…
‘In het onderwijs is innovatief vastgoed- management nodig’
2 jan om 07:30 uurMet veel ervaring in het vastgoedmanagement - zoals portefeuilles van 65 schoolgebouwen - draagt Chantal…
10 innovaties die het gaan maken in 2025
31 dec 2024De afgelopen jaren voorspelde Niels Rood voor onze Innovatiecatalogus welke tien innovaties het jaar erop…
9 actuele kansen voor architecten in 2025
27 dec 2024Eindelijk is de kerstvakantie aangebroken en kun je even achteroverleunen en terugkijken op 2024. Of beter:…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Reactie toevoegen