Internet voor architect doorslaggevend in keuze bouwmaterialen
Beide partijen zoeken in de oriëntatiefase online vooral technische informatie en innovaties. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.
Eén van de belangrijkste oriëntatiekanalen
Voor fabrikanten en handelaren van bouwmaterialen is het van groot belang dat alle informatie over hun producten daar beschikbaar is, waar de klant ook is. Sinds de opkomst van internet is dit medium in korte tijd één van de belangrijkste oriëntatiekanalen van afnemers van bouwmaterialen geworden. Marketeers van fabrikanten en handelaren spannen zich daarom voor een belangrijk deel online in. Maar hoe effectief zijn deze inspanningen? En waarop moeten deze vooral worden gericht? BouwKennis onderzocht onder architecten en aannemers B&U hoe groot de rol van internet is in het keuzeproces en welke informatie online niet mag ontbreken.
Internet doorslaggevend in keuzeproces
Van de architecten zegt ruim de helft (52%) regelmatig een leverancier te kiezen enkel en alleen op basis van informatie die op internet is gevonden. Eén op de tien architecten doet dit zelfs zeer regelmatig. Aannemers B&U baseren hun keuze minder vaak alleen op basis van informatie op internet. Toch zegt nog altijd ruim vier op de tien hoofdaannemers B&U dat internet (zeer) regelmatig de enige factor is in het keuzeproces van een leverancier.
Eenderde van de architecten en 44% van de hoofdaannemers B&U kiest sporadisch een leverancier met slechts de informatie die men op internet vindt. Van deze partijen doet respectievelijk 3% en 13% dit nooit. Zij raadplegen altijd andere bronnen voordat er een keuze wordt gemaakt.
Reactie toevoegen