IJsbaan Twente: de PR-baan van Nederland
Systabo Turn-Key Bouw won de Europese aanbesteding op basis van een ontwerp voor een overdekte hal in plaats van de half-open hal waar de gemeente Enschede als opdrachtgever om had gevraagd.
Uiterst duurzaam karakter
Voor Systabo stond vast dat de hal een uiterst duurzaam karakter moest krijgen. Het ijs wordt niet gemaakt met leidingwater, maar met gezuiverd grondwater waar alle ijzer en kalk uit is gehaald. Het maken van het ijs gebeurt met behulp van koolstofdioxide. Deze methode is veel energiezuiniger dan de meer gebruikelijke methode op basis van glycol.
Net als in een koelkast komt bij de productie van koude, veel warmte vrij. Deze wordt hergebruikt om de hal mee te verwarmen. Ook de dweilmachine en de vloerverwarming onder de ijsvloer gebruiken de vrijgekomen restwarmte. De vloerverwarming voorkomt dat het grondwater onder de ijslaag bevriest. Dit om mogelijke schade aan de constructie door uitzetting te voorkomen. Met de slimme technische installatie kan snel en daarmee energiezuinig, worden gestuurd in ijs- en haltemperatuur en luchtvochtigheid. Een laag percentage water in de lucht bevordert de snelheid. 'IJsbaan Twente is een snelle baan. De schaatsers van de verenigingen weten dat al, maar ook steeds meer professionele schaatsers beginnen de kwaliteiten van deze baan te ontdekken', dat zegt George Bouret, verantwoordelijk ijsmeester van IJsbaan Twente.
Deze manier van ijs maken geeft een hoge kwaliteit omdat de koelstof stabiel van temperatuur is. Hierdoor kan de ijstemperatuur snel en energiezuinig bijgestuurd worden. Daarnaast heeft de ijshal een groot lucht behandelingssysteem. De temperatuur en de luchtvochtigheid in de hal worden zo precies gecontroleerd. Dit is ook van invloed op de ijskwaliteit. De overdekte hal is zo gebouwd dat er geen direct zonlicht op de baan kan vallen. Tot slot wordt alle restwarmte van de koelinstallaties gebruikt voor de verwarming van kantoor- en kleedruimtes.
Reactie toevoegen