Het nieuwe Paleis van Justitie op IJDock bereikt 30 november 2011 het hoogste punt (43,5 meter, 11 verdiepingen). J.P. van Eesteren realiseert in opdracht van ASR Vastgoed Ontwikkeling de twee gebouwen (bijna 34.000 m2) van het Paleis van Justitie (voor het Openbaar Ministerie en het Gerechtshof Amsterdam) naar ontwerp van Claus en Kaan architecten, met het duurzaamheidscertificaat BREEAM.
IJDock is het nieuwe anker aan het IJ, zo’n 500 meter westelijk van het Centraal Station in Amsterdam. Een modern, kwalitatief hoogwaardig verblijfsgebied met grootstedelijke voorzieningen waar partners zoals de Rijksgebouwendienst in investeren.
Onderdeel van IJDock
IJDock is een project van ASR Vastgoed Ontwikkeling. De Rijksgebouwendienst is nauw betrokken bij de huisvesting van het Openbaar Ministerie, het Gerechtshof Amsterdam en de Dienst Waterpolitie van het KLPD. Naast het Paleis van Justitie wordt er een kantoortoren, appartementengebouw, hotel en passantenhaven gerealiseerd. De onderliggende parkeergarage omvat 500 plaatsen, waarvan 350 openbaar. De passantenhaven met 60 ligplaatsen is de verbindende schakel tussen het zakelijk IJDock en de woonbuurt Westerdokseiland. Ook komt er een kleine haven voor de Waterpolitie. IJDock is na realisatie vanaf de Westerdoksdijk bereikbaar via een brug en een verbindingsdam.
Duurzaam
Het bijna 34.000 m2 metende project Paleis van Justitie dat door J.P. van Eesteren wordt gebouwd, is getoetst op energiezuinigheid en duurzaamheid op basis van het BREEAM-NL nieuwbouw-certificeringsschema en is gewaardeerd met het 2 sterren ontwerpcertificaat. Het gebouw wordt verwarmd en gekoeld door warmte / koude opslag (WKO) in de bodem. Voor het gebouw geldt de toepassing van FSC-gecertificeerde houtproducten. Het project wordt verder gekenmerkt door hoogwaardige materialen en detaillering. In de gevels zijn keramische tegels, natuursteen, witte prefab beton en geglazuurde steen verwerkt.
Logistieke uitdaging
Het eiland waarop gebouwd wordt is ongeveer 180 x 60 meter groot. Vooral logistiek is dit project een grote uitdaging. Naast de footprint van de bouwvolumes en de bouwwegen is er nauwelijks bouwterrein beschikbaar. Door drie aannemers wordt gelijktijdig gebouwd aan de afzonderlijke deelprojecten op het eiland. Ieder betreedt het terrein via één en dezelfde op- en afrit.
www.ijdock.nl
Reactie toevoegen