Geen groendak, maar kunstdak voor getransformeerd pand Deventer
Cultureel gedreven
Opdrachtgever van het plan is 1618 Vastgoed. Directeur Gabriël Bosch: "Al geruime tijd waren wij met stichting EICAS op zoek naar een plek voor een museum voor hedendaagse kunst. We vonden uiteindelijk een veelbelovende locatie in het Hegius. Het gebouw stamt uit 1954 en is oorspronkelijk gebouwd als gymnasium en Middelbare Meisjes School. Het is een jong monument met bijpassende status. Om de realisatie van het museum mogelijk te maken en de toekomstige exploitatielasten laag te houden, zijn op de verdiepingen 16 koopappartementen ontwikkeld. We wilden er graag een tot de verbeelding sprekend gebouw van maken. De kapconstructie was een logische plek om het verschil te maken. Zo is het idee ontstaan om het pannendak te vervangen voor een glazen dak."
DNA van de stad
De basis van het dakontwerp wordt gevormd door een werk van de Chinese kunstenaar Lu Xinjian. Met zijn serie City DNA vertaalt hij het karakteristieke stratenplan en de bebouwing van steden over de hele wereld in sterk geabstraheerde, geometrische ontwerpen. Ook het karakter van Deventer, een van Nederlands oudste steden, ving hij in deze stijl. Het oorspronkelijke kunstwerk, uitgevoerd met acrylverf op canvas, is te zien in museum EICAS. M2uur bv digitaliseerde het kunstwerk en bewerkte het tot een reproduceerbaar dessin. Het laten aansluiten van het lijnenspel in combinatie met de naden tussen de panelen en de verschillende hoeken waaronder de panelen zijn gemonteerd, vormde hierin een extra uitdaging.
Proefopstellingen
"Natuurlijk wilden wij graag én de ziel van het kunstwerk bewaren én de technische realisatie borgen", vertelt Freekje Vervoord van M2uur bv. "Daarom hebben we een uitgebreid voorbereidingsproces georganiseerd. We hebben verschillende manieren van beeldbewerking, printtechnieken en montagewijzen op locatie beproefd. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat het één-op-één reproduceren van het schilderij niet het gewenste effect had. De penseelstreken werden te zeer uitvergroot, waarmee het ontwerp aan kracht inboette. We hebben daarop het ontwerp als het ware digitaal overgetekend. Zo ontstonden wel de gewenste strakke lijnen en levendige kleuren. De periode van testen en proeven is het eindresultaat absoluut ten goede gekomen."
Keramische print
Het kunstzinnige dak is geproduceerd uit glasplaten voorzien van een keramische print. In totaal is ruim 400 m2 glas gebruikt, verdeeld over 222 panelen. M2uur bv verzorgde hiervan de opmaak. Steinfort Glas produceerde de panelen. Zij gebruikte hiervoor het product KristalPrint. Het opgemaakte beeldmateriaal is met een keramische inkt geprint op het glas. Onder hoge temperaturen zijn de keramische inktdeeltjes samengesmolten met het glasoppervlakte. Dit resulteert in kras- en kleurvaste prints. Het glas is weersbestendig en gemakkelijk schoon te houden. Bovendien komt de productie tot stand zonder giftige stoffen en zware metalen.
Glazen lantaarns
In het dakvlak zijn diverse glazen volumes aangebracht die zorgen voor daglicht voor de appartementen op de bovenste verdieping. Deze glazen volumes zijn gemaakt van verlijmd isolatieglas dat is voorzien van een zon- en warmtewerende coating. Met deze vorm van ‘structural glazing’ zijn de glaspanelen zelfdragend. Er zijn geen verstorende elementen en profielen nodig om het glas te ondersteunen. Deze glazen lantaarns, gemaakt door Versteeg Glas en Montage, zijn een essentieel onderdeel in het totaalkunstwerk, waarbij het gehele dak van het Hegius is verglaasd.
Puzzel
VM Geveltechniek verzorgde de montage van de geprinte glaspanelen op het dak. Met 222 unieke panelen bleek dit een aardige puzzel die gelegd moest worden. In oktober werd het laatste stukje van deze puzzel gelegd, ruim op tijd voor de geplande opening van het museum in november. Het werk is vanaf het voorgelegen plein goed te zien. Wie het werk in zijn volle glorie wil zien, wordt uitgenodigd de Lebuïnustoren te beklimmen. Vanaf de balustrade op ruim vijftig meter hoogte wordt de omvang van het werk pas echt zichtbaar.
Projectgegevens
Opdrachtgever: 1618 Vastgoed
Architect: Hans van Heeswijk Architecten
Aannemer: PHB Deventer
Ontwerp kunstwerk: Lu Xinjian
Digitalisering, opmaak en coördinatie: M2uur bv
Leverancier geprint glas: Steinfort Glas
Leverancier daklantaarns: Versteeg Glas en Montage
Montage glas: VM Geveltechniek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov om 13:00 uurARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Amsterdam behoort tot top 20 smart cities
11 sep om 07:30 uurOp de jaarlijkse internationale ranglijst van steden op basis van hun economische, technologische en humane…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug om 08:30 uurWelke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Reactie toevoegen