Elegante boogbrug over de Elbe
De totale lengte van de Waldschloessenbrug bedraagt 635 m. Twee stalen bogen met een spanwijdte van 148 m lopen tot 26 m boven de Elbe. De bogen dragen het middendeel van de brug. De aanbruggen vormen het grootste gedeelte van de bruglengte. Het brugdek van de aanbruggen wordt ondersteund door V- vormige dubbele pijlers.
Economische oplossing dankzij huurbare systeemdelen
De brug is ter hoogte van de bogen ongeveer 28 m breed. Tussen de twee stalen bogen komt een 14 meter breed wegdek met 4 rijbanen. Aan beide zijden bevinden zich uitkragingen van 4,45 m voor de voet- en fietspaden.
Voor het brugdek ontwierp het PERI Engineering team een projectspecifieke bekistingsoplossing op basis van het professionele systeem VARIOKIT. Dit systeem omvat standaardonderdelen en verbindingsmaterialen die te huur zijn en die aan alle eisen op de constructielocatie voldoen. Hiermee kunnen brugconstructies voordelig worden gebouwd, terwijl het systeem zich optimaal laat aanpassen aan alle gestelde eisen op de constructielocatie. Bij het project in Dresden worden bekistingsunits opgehangen aan de stalen structuur met behulp van SRU stalen regels en SLS zwaarlast spindels. De bevestigingspunten voor de bekistingsonderdelen werden voorafgaand aan de productie van de stalen structuur bepaald. De veelzijdige GT 24 dragers met hoge draagkracht en optimale stijfheid, dragen de belastingen over op de bekistingsunits en maken grote overspanningen mogelijk met minimale doorbuiging. Een groot gedeelte van de systeemonderdelen is te huur waardoor de projectspecifieke oplossing zeer economisch uitgevoerd kan worden.
Hoge bouwsnelheid met optimale inzet van materialen
Om vervormingen tot een minimum te beperken, worden de rijbanen en de uitkragingen in 21 stortcycli vervaardigd. Ondanks de verschillende betonvormen in de brugconstructie, wordt er maar van twee verschillende vakwerkunits gebruik gemaakt. Er werd goed nagedacht over de lengte van de units, zodat deze bij het construeren van de verschillende brugdelen eenvoudig. Op verschillende manieren gecombineerd kunnen worden. De vakwerkunits worden door ARGE Ingenieurbau in het werk gemonteerd en kunnen voor het gehele brugdeel ingezet worden.
Door optimaal gebruik te maken van de vakwerkunits en dankzij de toepassing van het VARIOKIT systeem, worden stortcycli opeenvolgend uitgevoerd, zonder dat er ombouwwerkzaamheden verricht hoeven te worden. De units zijn relatief licht en bovendien eenvoudig in gebruik. Dankzij de eenvoudige en gebruiksvriendelijke constructie maakt de bouwploeg snelle vorderingen. De hoge graad van materiaalinzet en de eenvoudige toepassing maken de bekistingsoplossing zeer rendabel.
De Waldschloesschenbrug
De naam Waldschloessenbrug heeft niet alleen betrekking op de brugconstructie. Ook de bestaande toegangswegen met een lengte van 4,5 km behoren tot hetzelfde project. De brug werd bewust zo diep mogelijk gesitueerd om de visuele verbinding tussen het Paviljoen op de Bautzner straat en het stadscentrum niet te verstoren. Daarnaast werd een zeer slank ontwerp gemaakt voor de bogen en de pijlers. Volgens de planning wordt de brug eind 2012 geopend voor verkeer.
Aanvoertunnel Waldschloesschenbrug
Het ontwerp voor de aanvoertunnel van de Waldschloessenbrug werd eveneens gebaseerd op de VARIOKIT systeemdelen. Door de beperkte ruimte werd een enkelzijdige bekistingsoplossing gebruikt voor zowel de hoofdtunnel met twee buizen als ook voor de neventunnel met één buis. De wanden en de dekken werden in één cyclus gestort. Een horizontale ondersteuning met HD 200 zware laststempels, zorgde voor de overdracht van de belastingen tijdens het storten.
Reactie toevoegen