Duurzaamheid sterk van invloed op materiaalkeuze
Vooral onder architecten en installateurs is dit het geval. Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder zeven verschillende marktpartijen in de bouw- en installatiewereld.
Vier op de vijf personen (79 procent) werkzaam in de bouw- en installatiewereld vindt duurzame materialen belangrijk, blijkt uit het onderzoek. Een derde (33 procent) van alle partijen geeft zelfs aan dat duurzaamheid een zeer belangrijke rol speelt in de keuze voor het materiaal. Vooral onder architecten (85 procent) en installateurs (82 procent) speelt het belang van duurzaamheid in de materiaalkeuze een grote rol. Onder afbouwers is dat bijna de helft (47 procent).
Duurzaamheid niet meer weg te denken
Het onderwerp duurzaamheid blijkt niet meer weg te denken uit de bouw- en installatiesector. Er worden steeds strengere EPC-normen vastgesteld en het AgentschapNL (voorheen SenterNovem) komt met duurzaamheidscriteria. Overheden willen duurzaam inkopen en streven naar een CO2-neutrale omgeving. Opdrachtgevers (corporaties, projectontwikkelaars en beleggers) en het bedrijfsleven gaan steeds meer Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen waarbij duurzaamheid een belangrijk speerpunt vormt. Maar er zijn nog veel stappen te maken. Met een gemiddeld rapportcijfer van een 6,3 vindt de bouw- en installatiesector zichzelf namelijk nog niet erg duurzaam, blijkt uit eerder verschenen bericht.
Kansen voor toeleveranciers
Het feit dat alle betrokken partijen, van voorschrijvers tot verwerkers, duurzaamheid in hun keuzeproces belangrijk vinden, betekent dat er grote kansen liggen voor toeleveranciers van bouw- en isolatiematerialen. Voor hen is de tijd rijp om zich duurzaam te gaan profileren en positioneren. Dat betekent allereerst niet alleen claimen, maar ook aantonen dat het materiaal duurzaam is. Maar ook het merk, en alles wat met het bedrijf te maken heeft, moet duurzaam zijn; van het productieproces en wagenpark, tot reclame-uitingen en aandacht voor het personeel.
Reactie toevoegen