Doorbraak van zonnepanelen door stijgende energielasten
Ruim zes op de tien huiseigenaren (61%) die momenteel nog geen zonnepanelen op hun huidige woning hebben staan, geven aan hier open voor te staan. Onder huurders is de animo lager (48%).
Woningbouwcorporaties
Daarnaast geven huurders aan geen beslissingsbevoegdheid te hebben over het al dan niet plaatsen van zonnepanelen op de woning. Dit is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Woningbouwcorporaties zijn met 2,4 miljoen woningen de grootste verhurende partij in Nederland. Met hun schaalvoordelen (zowel bij de inkoop als de plaatsing van zonnepanelen) én maatschappelijke voorbeeldfunctie vormen zij de uitgelezen partij om als aanjager te dienen voor duurzame energieopwekking. De tijd lijkt hier ook rijp voor te zijn. Bij corporaties verschuift de aandacht namelijk van huurlasten naar woonlasten. Reden hiervoor is dat de energielasten de laatste jaren vele malen sneller zijn gestegen dan de huurlasten. De netto huurquote steeg in 7 jaar tijd van 21,6% naar 23,2%. In diezelfde periode steeg de netto woonquote (het percentage van besteedbaar huishoudinkomen besteed aan de totale woonlasten) voor huurders van 30,4% naar 36,6% door de stijgende energieprijzen (Bron: WoON2009; Ministerie BZK). Deze stijging zal de komende jaren naar verwachting alleen maar verder doorzetten.
Grootschalig inkopen
Uit meerdere onderzoeken die USP uitvoert, blijkt dat corporaties bij het terugdringen van de woonlasten voornamelijk kijken naar het verbeteren van de isolatie en het plaatsen van energiezuinigere ketels. Hoewel uit onderzoek blijkt dat nu nog slechts een selecte groep corporaties verwacht dat zonnepanelen daadwerkelijk op de korte termijn gebruikt gaan worden, onderzoekt de koepel van woningbouwcorporaties (Aedes) al serieus de mogelijkheid om alle 2,4 miljoen huurhuizen van Nederland te voorzien van zonnepanelen. Daarvoor wordt nu eerst bij 22 corporaties met samen in totaal 360.000 woningen gekeken of het mogelijk is om zonnepanelen grootschalig in te kopen. Als deze pilot slaagt en wordt opgeschaald zouden woningbouwcorporaties eindelijk kunnen zorgen voor de langverwachte doorbraak van zonne-energie in Nederland. Een grote kans voor de installatiesector.
Solar Days
Met de Europese Solar Days campagne worden bedrijven, overheden en particulieren geïnformeerd over het gebruik van de zon als belangrijke en aantrekkelijke energiebron. In Nederland worden de Solar Days georganiseerd door een samenwerkingsverband van Holland Solar (brancheorganisatie voor zonne-energie), ODE (belangenorganisatie voor gebruikers van duurzame energie), UNETO-VNI (de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de elektrotechnische detailhandel) en Agentschap NL (agentschap van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie). USP Marketing Consultancy en Uneto-VNi zullen dit jaar wederom consumentenonderzoek doen rondom dit thema. De resultaten hiervan zullen vlak voor de Solar Days worden gepubliceerd. Voor meer informatie kunt u kijken op www.solardays.nl.
Reactie toevoegen