Anders durven samenwerken
Het is voor Van Ieperen niet de eerste keer dat hij in een boek zijn branchegenoten toespreekt. In 2005 verscheen ‘De Nieuwe Aannemer’ met daarin een pleidooi voor renoveren op maat en een budgetneutrale aanpak. Van Ieperen: “In dat boek stonden procesbeheersing, projectanalyse en het terugdringen van faalkosten centraal. De inhoud was dus gericht op de interne organisatie.” In ‘Anders durven samenwerken’ gaat Van Ieperen een stap verder. Volgens hem roept de toenemende complexiteit van projecten en het ontberen van voldoende specifieke kennis om een andere benadering van onderhoud en renovatie en om een andere ‘mindset’ van de bouwkolom.
Andere mindset
Van Ieperen: “Een optimaal eindresultaat bereik je door met alle projectpartners op dezelfde lijn te zitten, je moet hetzelfde doel nastreven. Investeer in je partners, kijk naar hun rol en leef je in in hun belangen. En: deel kennis, streef naar een duurzame relatie en formeer een keten waarin partners complementair zijn en die voor alle aspecten van een complex renovatieproject een oplossing in huis heeft.
In de huidige renovatiemarkt kun je niet volstaan met alleen het bestek uitvoeren. Je moet meedenken over techniek, details, financien, duurzaamheid, omgevingsfactoren, lifecyclekosten en total cost of ownership, leefbaarheid en klantbenadering. Bovendien heb je te maken met een veel bredere vraag van de klant. En die klant wil maatwerk: geen standaardisatie maar ‘customization’ is de rode draad. In een renovatieproject 40 identieke badkamers installeren is verleden tijd. Dat vraagt om een andere organisatie, en mijn antwoord is: vraaggestuurde ketenintegratie en de focus op klantwaarde. Wat wil de klant? En in de grootschalige renovatie is die klant veelal de woningbouwcorporatie.”
Reactie toevoegen