Alcoa Foundation werkt mee aan BREEAM-NL Junior
In aansluiting op de BREEAM-NL Junior versie, wordt er het komende jaar gewerkt aan een BREEAM-NL Medior versie bestemd voor scholieren in de leeftijdscategorie 12-16 jaar. De ontwikkeling van BREEAM-NL Medior wordt grotendeels mogelijk gemaakt door een gift van de Alcoa Foundation.
BREEAM-NL Medior
BREEAM-NL Medior is een lespakket voor het middelbaar onderwijs dat leerlingen op school, in de klas kunnen inzetten om in kaart te brengen hoe hun school er op het gebied van duurzaamheid voor staat. Maar de methode kan ook voor elk ander gebouw worden gebruikt. Hiermee willen DGBC en de Alcoa Foundation het duurzaamheidbewustzijn van de leerlingen (en indirect ook de docenten en ouders) vergroten en hun gedrag verduurzamen.
Met behulp van BREEAM-NL Medior beoordelen kinderen gebouwen aan de hand van thema’s uit het BREEAM-systeem: Energie, Water, Afval, Veiligheid, Hygiëne, Groen, Mobiliteit, Voedsel en Omgeving.
Ontwikkelingen in de maatschappij
Gezien de ontwikkelingen in de maatschappij zou er ook op middelbare scholen aandacht moeten zijn voor duurzaamheid in de bouw. Dit met als doel de algehele duurzaamheids ‘voetafdruk’ van (openbare) gebouwen verder te verbeteren en bouwopleidingen op een positieve manier onder de aandacht te brengen. “Door nu te bouwen aan het verhogen van de duurzaamheids bewustwording bij scholieren, leggen we de basis voor een nog meer verantwoordelijke bouw- en constructie industrie in de toekomst”, aldus Guy Scheidecker, Managing Director Alcoa Architectuursystemen.
Vergrijzing en een lage instroom
De bouwsector kampt met een toenemende vergrijzing en een lage instroom. Voor DGBC en Alcoa aanleiding om de BREEAM-NL Junior variant verder door te ontwikkelen naar een BREEAM-NL Medior variant voor het voortgezet onderwijs. Hiermee kunnen we duurzaamheid in de bouw onder de aandacht brengen op een praktische manier. Het neveneffect is dat we meer leerlingen kunnen interesseren voor de bouw en techniek. Zo verwachten we de keuze voor een technische richting weer op de agenda van ouders en kinderen te krijgen en tegelijkertijd een verdere verduurzaming van gebouwen te bewerkstelligen.
Reactie toevoegen