Hoewel de bouwmethoden voor parkeergarages zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld, zijn veruit de meeste parkeergarages nog steeds van beton, composiet en metalen bekistingen. Ook het waterdicht maken en beschermen van deze betonnen structuren is nog steeds cruciaal voor het behoud van deze constructies. Maar met de huidige klimaatveranderingen zullen de uitdagingen voor het afdichten en beschermen van parkeergarages wel veranderen.
De invloed van klimaatverandering op parkeergarages
De gevolgen van stijgende temperaturen
De bovenste verdiepingen van parkeergarages zijn de meest voor de hand liggende plaatsen om te beginnen met het waterdicht maken van een parkeergarage. Historisch gezien werden materialen zoals asfalt, polyurethaan en andere coatings gebruikt. De gevolgen van klimaatverandering, zoals de ongekend hoge temperaturen in de zomers, worden door velen gezien als een voorproefje van wat er nog komen gaat. Bij zeer hoge temperaturen kan het asfaltoppervlak zacht en plakkerig worden. Dit zal in de toekomst leiden tot minder geasfalteerde parkeergarages bij nieuw te bouwen parkeergarages. In de afgelopen decennia is dit al deels veranderd naar systemen van polymeer-gemodificeerd asfalt en polymethylmethacrylaat (PMMA), en dit zal alleen maar meer worden om parkeergarages ook tijdens extreme hitte goed te laten functioneren. De producten van Triflex zijn gemaakt op basis van PMMA en sluiten dus goed aan bij de klimaatveranderingen en de bijbehorende veranderende eisen aan parkeergarages.
Hitte-eilandeffecten verminderen met oppervlaktekleur
De kleur van een parkeeroppervlak kan lokaal bijdragen aan hogere temperaturen door warmtestraling. Midden- of lichtgrijs absorbeert bijvoorbeeld minder zonnestraling dan een zwart of donker oppervlak, wat het stedelijke hitte-eilandeffect van het gebied vermindert. Dat betekent dat er tegenwoordig steeds lichtere kleuren worden gebruikt voor parkeeroppervlakken. De producten van Triflex zijn in elke kleur te mengen, dus ook in de lichtere kleuren. Dankzij de hoge UV-stabiliteit behouden Triflex systemen hun kleur en afwerking ook in de loop van de tijd.
Antislip en mechanisch belastbaar
Ook de binnenste verdiepingen en opritten van parkeergarages hebben bescherming en waterdichting nodig. De betonnen oppervlakken hier zijn bijvoorbeeld vaker blootgesteld aan corrosief strooizout dat wordt meegebracht door de voertuigen die de parkeergarages betreden. Vaak wordt er meer zout gemorst door voertuigen op de lagere niveaus, dichter bij de voetgangersuitgangen en toegangspunten in het centrum. Natuurlijk kan het binnendringen van water vanaf hogere niveaus ook bijdragen aan structurele schade. Een natter klimaat betekent ook zwaardere regenval, wat kan resulteren in de noodzaak van meer aandacht voor afvoerkanalen en waterdichte details. Zwaardere voertuigen oefenen ook grotere krachten uit, wat duidelijk zichtbaar is op de opritten en keerpunten in de drukste rijstroken van de parkeergarage. Dit leidt tot een trend in het specificeren van grotere niveaus van antislip. Ook voor antislip biedt Triflex de oplossing. De systemen van Triflex kunnen met een antisliplaag worden afgewerkt. Daarnaast zijn de systemen bestand tegen een hoge mechanische belasting. Zo wordt de parkeergarage veilig voor gebruikers.
Aandacht voor veranderende weerpatronen
Een ander voordeel van de Triflex PMMA producten, is dat ze ook het werken in de winter vergemakkelijken. Het vermogen van de harsen om uit te harden bij 0°C of zelfs -5°C betekent dat verwerkers minder beperkt worden door winterse temperaturen. In de afgelopen decennia was de zomer de voorkeurstijd van het jaar voor waterdichtings- en verhardingsprojecten. Dankzij een combinatie van meer geavanceerde harsen en veranderende weerpatronen worden projecten voor het waterdicht maken, versterken en beschermen van parkeergarages steeds vaker ook in de lente, herfst of vroege winter uitgevoerd. Ook zijn de Triflex producten al binnen dertig minuten regenbestendig, wat gunstig is voor de nattere maanden.
Structurele beweging
Het is belangrijk om ook rekening te houden met de veranderende omgeving en de beweging van de constructie. Scheuren in bestaande parkeergarageoppervlakken vereisen aandacht en bij nieuw te bouwen parkeergarages is het van belang om in te zetten op preventieve maatregelen om scheurvorming te voorkomen. Eventuele scheuren kunnen ervoor zorgen dat water binnendringt en corrosieve zouten binnendringen, wat leidt tot corrosie van de wapening en structurele schade. Parkeergarages zijn ontworpen om te bewegen, dus de waterafdichtingssystemen moeten flexibel zijn en hierin meebewegen. Nu zwaardere elektrische voertuigen steeds meer worden gebruikt en de temperaturen extremer worden, zal dit als een vereiste beschouwd moeten worden voor de toekomstige bescherming van parkeergarages. De systemen van Triflex zijn flexibel en bewegen mee met de constructie.
Alles weten over parkeergarages? Download gratis de whitepaper Bouwstenen voor de perfecte parkeergarage.
Benieuwd naar de mogelijkheden, advies op maat of meer informatie?
Neem vrijblijvend contact op via 038 - 46 02 050, mail naar info@triflex.nl of vul het contactformulier in.