De interesse in mobiliteitshubs is enorm. Hubs worden steeds vaker gezien als dé oplossing voor het bereikbaar houden van onze steden en het verduurzamen van mobiliteit. En hoezeer wij ook overtuigd zijn van de potentiële kracht van de mobiliteitshub, het effect staat en valt bij het op de juiste manier inrichten, inzetten en zichtbaar maken van de hub. Bij het uitdenken van hubs is het daarom allereerst belangrijk om een gedegen aanpak te kiezen. Een gebieds- en doelgroepenanalyse, communicatie- en stimuleringsplan en een monitoring- en evaluatieplan mogen daarbij zeker niet ontbreken. Matthijs van Orsouw bespreekt samen met XTNT-collega Thijs van de Wiel de eerste stappen om te nemen als een hub een interessant middel voor een verbetering van bereikbaarheid en verduurzaming lijkt. Waarom zijn bepaalde analyses dan heel waardevol, met wie moet je samenwerken, waar zitten de kansen en wat zijn de valkuilen? Kortom, welke aanpak kies je om dit maatwerkproduct tot een succes te maken? Op basis van praktijkervaring en eerder uitgevoerde onderzoeken blijft geen vraag onbeantwoord.