TU Delft start met ontwerpminor voor infrastructuur
Het gaat om een keuzeminor. Bachelor-studenten van verschillende disciplines kunnen in hun derde jaar een half jaar lang aan de slag met complexe infrastructuuropgaven op het gebied van water en transport. Centraal hierbij staat een integrale zienswijze en aanpak van de opgave welke tot ontwerpen moeten leiden die technisch goed in elkaar zitten maar vooral ook ruimtelijk goed zijn ingepast binnen een stedelijke en landschappelijke omgeving.
Afsluiting met een groot interdisciplinair project
Naast de nodige theoretische inzichten vanuit stedenbouwkunde, waterbouwkunde, civiele techniek, architectuur, landschapsarchitectuur en bestuurskunde komen ook de ontwerpvaardigheden ruimschoots aan bod.
De minor sluit af met een groot interdisciplinair project waarbij studenten in teamverband met een praktijkcasus aan de slag gaan. Hierbij is het ook van belang dat studenten vanuit diverse disciplines met elkaar leren omgaan en elkaars taal proberen te spreken om tot een integraal ontwerp te komen vanuit een gezamenlijke probleemdefinitie. De studenten krijgen in deze minor een voorschot op hun latere beroepspraktijk.
Drie faculteiten
De minor wordt gezien de aard en context van infrastructurele opgaven vanuit drie faculteiten van de TU Delft verzorgd: Bouwkunde, Civiele Techniek en Technische Bestuurskunde. Partners vanuit de praktijk zijn de gemeente Rotterdam, Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, RoyalHaskoningDHV en Witteveen en Bos. Gastdocenten vanuit de Universiteit Antwerpen en KU Leuven zullen de studenten kennis laten maken met internationale ontwikkelingen en voorbeelden op het gebied van infrastructuurontwerp in relatie tot stedelijke en landschappelijke ontwikkeling.
TU Delft
Verantwoordelijke hoogleraar voor deze minor is prof. Marcel Hertogh, leerstoel Integraal Ontwerpen en Management van Civiele infrastructuren bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenscappen. Mede vanuit zijn rol als voorzittervan het Delft Infrastructures & Mobility Initiative (DIMI), dat interfacultaire samenwerking stimuleert, moet de minor ook de positie van het integraal ontwerpen binnen het onderwijsaanbod verstevigen.
Nauw betrokken is ook verkeerskundige en architect Marc Verheijen, werkzaam bij Gemeente Rotterdam. Verheijen is auteur van het boek Infratecture waarvan in oktober een Engelstalige versie verschijnt die in oktober op het internationale ISOCARP congres wordt gelanceerd. Tot dit jaar was Marc lector Infratecture aan de Hogeschool van Rotterdam.
Hij is tevens hoofdredacteur van het dossier Infratecture. Verheijen: “Wat mij betreft is de minor een schot in de roos en een logische volgende stap waar ik graag mijn energie in steek om een hoger niveau van ontwerpkunde in de wereld van de infra te krijgen. Ook ben ik blij dat we als Rotterdam content-partner zijn van deze minor en dat ik gevraagd ben om het afsluitende atelier te leiden.
Meer weten? Kijk hier voor meer infomatie over de keuzeminor van TU Delft. Informatie over infratecture vindt u in het gelijknamige dossier .
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Reactie toevoegen